Avtalet, som omfattar ca 200 000 medarbetare, följer märket som industrins parter tecknat med en total kostnadsram på 7,4 procent över två år. Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Visita, säger att det är ett styrkebesked med ett avtal som följer industrins märke och därmed skapar förutsägbarhet de kommande två åren. I ett långsiktigt perspektiv är det viktigt att stå upp för den svenska lönemodellen, menar han.
– Den höga nivån på märket kommer dock innebära utmaningar för många företag inom besöksnäringen, inte minst med tanke på att pandemin slog hårt mot våra medlemsföretag.
Prioriterar medarbetare som stannar
Visitas ingång i avtalsrörelsen har varit att prioritera prestation och utbildning, liksom medarbetare som stannar i branschen. Allt för att öka attraktiviteten för besöksnäringen.
– Fördelningen av löneutrymmet innebär en tydlig prioritering av medarbetare som stannar i branschen. Dessutom skapar vi förutsättningar för ökad attraktivitet genom en förenklad och förbättrad process för individuell lönefördelning, säger Torbjörn Granevärn.