Annons

Nytt besöksrekord för framtida kulturhuvudstaden

zoom Peter Salomonsson.
Peter Salomonsson.
NYHETER. Tidsenliga turistupplevelser, lokala samarbeten och fler gäster året runt har lett till att gästnätterna i Kiruna har ökat med 2,5 procent från förra året. Staden blir dessutom europeisk kulturhuvudstad 2029.
Annons

Trots utmaningar med resandet till Kiruna, som tågproblem och en stängd flygplats under sommarsäsongen, så hittade fler besökare än någonsin till Kiruna 2024 och staden befäster sin position som den ledande destinationen i norra Sverige. Peter Salomonsson är vd för marknadsföringsorganisationen Kiruna Lappland, som verkar för att utveckla besöksnäringen i destinationen Kiruna in Swedish Lapland.

Stort grattis till utnämningen till europeisk kulturhuvudstad!

– Tack! Det känns jättestort. Kiruna Kommun har drivit denna ansökan i hamn. Och vi från besöksnäringen har bidragit med besöksanledningar och erfarenhet till Kirunas ansökan. Nomineringar kommer från hela Europa och en internationell jury väljer bland bidragen. Det är viktigt att kulturhuvudstaden speglar den lokala platsen och det som kan utvecklas på både kort och lång sikt. Vi vill visa upp Kiruna och bjuda in Europa.

Varför blev det just Kiruna tror du?

– Kiruna ligger i framkant och blickarna har vänts norrut under ett långt tag nu, jag tror man är nyfiken på en liten stad som ligger i Arktis perifera område och som dessutom ska flyttas. Kulturen som finns här skapar liv mellan husen, och vi i Kiruna är glada och förväntansfulla inför att bli kulturhuvudstad.

Kiruna visar upp ökade gästnätter och sätter nytt besöksrekord, vad beror det på?

– Det hänger ihop med varför vi också blev kulturhuvudstad, tittar man på vår ansökan så ser man hur de olika reseanledningarna möts. Man kommer hit för att ta del av modern kultur, kultur från Tornedalen och samisk kultur – och uppleva hur de lever sida vid sida. Det finns ett stort intresse för Kiruna från hela världen. Bara att få träffa en samisk entreprenör och renskötare och gå in till renarna, det är en unik upplevelse.

I vintras startade ett direktflyg mellan Köpenhamn och Kiruna, vilken betydelse har det haft?

– Vi är ett destinationsbolag som ägs av 110 företag samt kommunen och vi insåg snabbt att en avgörande faktor för att utveckla vår besöksnäring var tillgängligheten. Vi inledde en strategi för 2,5 år sedan och initierade en dialog med flygbolag och SAS i synnerhet. Vi har numera direktflyg från Köpenhamn men också flyg med Air France och Eurowings från fler städer i Europa. Det har resulterat i fler hundra nya flygankomster och det är klart att det bidrar till en utveckling.

 Ni har också haft utmaningar med flygen men kanske framför allt tågen?

– Ja, hela 2024 års tågtrafik påverkades på grund av urspårningar med Malmbanan. Vi hade lite tur som hade bättre ankomster med flyget och våra besökare har hittat andra sätt att ta sig till Kiruna. Vi har ändå haft en positiv utveckling, vill man komma hit så har det gått.     

Och nu har ni rekordsiffror!

– Det är väldigt roligt men jag brukar inte tänka i huvudsak att vi ska växa utan det viktigaste är att vi ägnar oss åt hållbar turism, det ska vara hållbart för våra medarbetare och det ska inte utvecklas till massturism. Med det sagt så är det bra att visa upp positiva siffror, inte minst för andra näringar. Vi omsätter 1 miljard om året, det är stort för ett ställe med 24 000 invånare. Kirunas attraktionskraft kommer bara öka så därför måste vi utvecklas i takt med platsen som vi befinner oss på.