I juli låg antalet belagda hotellrum i Sverige på sex av tio jämfört med drygt sju av tio innan pandemin. Även om det är en bit kvar till normalläge så var bokningsnivån den högsta sedan pandemin slog till, enligt siffror från Benchmarking Alliance.
– Det har varit ett hårt tryck under sommaren. Vi har flera hotell som har slagit rekord och periodvis haft 100 procents beläggning. Bäst går de vanligaste sommardestinationerna, säger Kenneth Hultgren, kommunikationschef på Nordic Choice Hotels med över 200 hotell i Norden och Baltikum.
Ett av hotellen som passar in på hans beskrivning är Hotell Packhuset i Kalmar, som ingår i hotellkedjan Clarion. Här är det tydligt att många gäster som normalt inte reser i Sverige har valt alternativet ”svemester” i år.
Framförhållning saknas hos gästerna
– Före sommaren trodde vi nästan på katastrofsiffror, men det blev precis tvärtom. Det vi ser är att sommaren blivit lite längre i år, att man fortsätter att boka en bra bit in i augusti och även för september, säger André Åberg, hotelldirektör för Hotell Packhuset.
Men något som förändrats är att gästerna numera vill hålla alla dörrar öppna.
– Vi ser ett helt annat bokningsmönster, att det inte finns någon framförhållning som tidigare. Den är i princip helt borta, säger André Åberg.
Det nya spontana beteendet innebär på många håll en utmaning i att lägga scheman och hålla sig med personal när trycket ökar från en dag till en annan. Permitteringar och nerdragningar till följd av restriktioner har lett till att personal har sökt sig vidare på annat håll, men på Hotell Packhuset har det mesta ändå gått att lösa.
– Det har varit en jättetuff sommar vad gäller planering, men vi har glädjande nog fått ihop ett bra gäng till slut, säger André Åberg.
Fortsatt svårt med kompetensförsörjning
Kenneth Hultgren menar att det överlag råder brist på personal till följd av pandemin, även om läget inte är akut just nu för Nordic Choice egna hotell.
– Branschen hade redan före corona problem med kompetensförsörjningen och det har ju inte blivit bättre. Kockar är fortfarande ett jätteproblem, men även hovmästare och erfaren receptionspersonal behövs, säger Kenneth Hultgren.
En ljuspunkt är att det inte märkts något minskat intresse för de gymnasieutbildningar som Nordic Choice Hotels och Realgymnasiet driver tillsammans, utan antalet ansökningar till hösten har snarare ökat. Det bådar gott för framtiden, menar Kenneth Hultgren.
Men först ska hotellen ta sig igenom en höst som ännu är oviss utifrån pandemiläget. Dock har till exempel mötesbokningarna på hotellen tagit fart igen, och även om det finns hybridlösningar med digitala inslag visar bokningarna hos Nordic Choice Hotels att de flesta vill ha fysiska möten till hösten.
– Det går i alla fall åt rätt håll, säger Kenneth Hultgren.