Syftet med initiativet, som gick av stapeln förra veckan, var att identifiera framtidens talanger med fokus på potential, oavsett tidigare arbetslivserfarenhet. Över 1 500 personer sökte till jobben via en gemensam platsannons för hotellen i regionen. Alla kandidater genomförde personlighetstester tillsammans med urvalsfrågor som låg till grund till urvalet – helt utan att ta hänsyn till traditionella CV:n. 600 personer bjöds in och mer än 400 dök upp. På plats fanns även över 70 medarbetare från hotell och huvudkontor för att agera rekryterare, coacha och inspirera kandidaterna.
– Vi ville göra något helt annat än att bara rekrytera, vi ville ge människor en chans att uppleva hur det faktiskt känns att jobba hos oss. Att vara en del av gemenskapen, energin, pulsen. Hos Strawberry finns det plats för alla, oavsett bakgrund eller erfarenhet. Istället för att sitta i en stel intervju fick deltagarna testa på verkliga arbetsmoment, bädda sängar, duka upp frukost, välkomna gäster – och känna efter: är det här något för mig? Det är så vi bygger relationer och det är så vi hittar våra framtida stjärnor, säger Sandra Janbell, Director Talent & Development på Strawberry, i ett pressmeddelande.
Hjärta, energi och öppenhet
Eventet var ett av flera initiativ i en större satsning på mångfald och inkludering. Tillsammans med partners som Beredskapslyftet och Mångfaldsbyrån gavs nyanlända, ukrainare och unga från Realgymnasiet särskilda snabbspår och direktkontakt med hotelldirektörer.
– Med det här konceptet vill vi skapa en ny standard för hur rekrytering inom hospitality kan gå till – med hjärta, energi och öppenhet. Vår förhoppning är att vi ska kunna genomföra liknande events i flera storstäder för att hitta säsongspersonal, säger Stina Fridholm, Talent Acquisition & Development Partner på Strawberry.
Strawberry har ett rekryteringsbehov på cirka 350–400 säsongsanställningar i Göteborg.