Under hösten utlyste Sibylla en designtävling för att ta fram ett nytt inredningskoncept för snabbmatskedjans restauranger. Fyra välrenommerade aktörer bjöds in att delta i tävlingen. Sibylla firar 100-årsjubileum 2032 och uppgiften var att ta fram en inredningsidé för ”Sibyllas resa mot 100 år”.
– Vi vill utveckla gatukökskulturen i snabbmatsrestaurang-format och var ute efter ett utanför boxen-tänk utan begränsningar, säger Jimi Metz, vd för Sibylla.
För fyra år sedan lanserades en ny varumärkesplattform som knyter an till kedjans historia, värderingar och den känsla man vill förmedla utåt. Plattformen ligger till grund för Sibyllas utveckling och marknadsföring.
– Men nu har vi under många år byggt stora fina drive in-restauranger där vi upplever att inredningen inte riktigt har gått i linje med vilka vi är. Därför beslutade vi oss för att ta tag i det som ett andra steg av arbetet med varumärkesplattformen.
Vill göra något eget
När två finalister hade utsetts i designtävlingen fick de presentera sina idéer för Sibyllakedjans riksråd med utvalda medlemmar bland kedjans franchisetagare samt representanter från huvudkontoret. Bidragen bedömdes utifrån allt från känsla till hur det skulle fungera praktiskt, exempelvis att implementera den nya inredningen i befintliga restauranger utan att behöva bygga om.
När bedömningen var klar stod Nitton93, en helhetsleverantör av butiksmiljöer, som tydlig vinnare. Just nu pågår arbetet med att omsätta teori till praktik. Målet är att hamna så nära grundidén som möjligt.
– Men det kan bli en del justeringar av material och liknande då det måste fungera praktiskt i verksamheten. Vår första restaurang med den nya inredningen planeras öppna inom ett halvår.
Hur kommer den nya inredningen se ut?
– Vi vill göra något eget, som sticker ut och inte riktigt är vad man associerar snabbmatsrestaurang till. Det är viktigt för oss att integrera gatukökskänslan till något nytt och modernt, säger Jimi Metz och fortsätter:
– Det är en nordisk känsla i grunden, ljust och fräscht, men med lekfulla färger. Vi vill skapa en mysig miljö, en plats för alla, där man kan varva ner utan stress – en bra helhetsupplevelse helt enkelt.
Besöksliv har tidigare berättat om det nya modulkonceptet, som ska attrahera fler franchisetagare och ge kedjan en snabbare expansion. För närvarande har Sibylla 128 restauranger runt om i landet och planen är att öppna åtta nya modulrestauranger per år fram till 2032.
– Alla nya restauranger vi öppnar kommer förstås ha den nya designen och över tid kommer samtliga restauranger omprofileras i olika skeden och omfattning, säger Jimi Metz.
Vad hoppas ni att det nya inredningskonceptet ska göra för Sibylla?
– Förhoppningen är att det ska samla alla franchisetagare i kedjan i vår resa mot 100 år. Inredningen ska vara enhetlig så att gästerna tydligt känner att de är hos Sibylla, vilken restaurang de än besöker. Vi vill skapa den där varma känslan folk får när man säger ”Sibylla” – i en modern tappning.