Många står inför planeringen av sommarsemestern. En nyhet från SCR, Svensk Camping är att ett rabattsystem som finns på europeiska campingplatser också lanseras i Sverige. Rabatterna kan nyttjas om man har digitala kortet Camping Key Europé.
Hallå där Jörgen Bergström , försäljningschef på SCR, vad innebär detta för svenska campingägare/företag?
– Rabattsystemet ger campinganläggningarna en utökad marknadsföring direkt i målgruppen, både i Sverige som i Europa. Anläggningarna exponeras i Camping Key Europe- appen som 230 000 svenska gäster var anslutna till förra året. Här syns de i olika kampanjer och på en av Europas största webbplats för campinganläggningar ANWB Camping med ca 10 000 sökbara campinganläggningar.
– De campinganläggningar som väljer att vara med får också ett starkt verktyg för att öka försäljningen under perioder då beläggningen kan vara lägre.
Behöver de anpassa sin prissättning?
– Anpassningen består i att campinganläggningen ger ett rabatterat pris. Kan man påverka efterfrågan till andra perioder då det inte är fullt så vinner ju både kund och campinganläggningen på det.
Vad betyder detta för svenska campare?
– Under juni-augusti står camping för 42 procent av allt kommersiellt boende i Sverige. Att då kunna erbjuda dem ett relevant värde som drygar ut semesterkassan är förstås välkommet, vilket våra egna gästundersökningar också visar på.