Det är tuffa utmaningar som väntar det nytillsatta Arlandarådet. Rådet ska hjälpa regeringen att ta fram en strategisk plan för flygplatsen döpt till ”Färdplan Arlanda”. Syftet är att utveckla Arlanda utifrån ett helhetsperspektiv som inte bara omfattar flyget utan anslutande transporter och infrastruktur på marken.
Dessutom ska Arlanda vara Nordens ledande storflygplats. Här är konkurrensen knivskarp från andra flygplatser. 2016 hade Köpenhamns Kastrup en klar tätposition med Oslos Gardemoen som tvåa medan Arlanda kom först på tredjeplats, enligt statistik sammanställd av check-in.dk.
– Självklart är det bra för hela näringslivet, inklusive besöksnäringen, att man kraftsamlar kring Arlanda. Men det är också viktigt att man från Sveriges sida inkluderar andra delar av Sverige som geografiskt inte täcks av Arlanda. Jag tänker bland annat på Kastrup, som är mycket viktigt för södra Sveriges besöksnäring och övrigt näringsliv, säger Visitas vd Eva Östling.
Klimathänsyn också i fokus
En annan utmaning är att balansera det ökande flygresandet mot miljö och klimathänsyn.
I regeringens faktablad om Arlandarådet beskrivs arbetet med att göra Sverige till ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Samtidigt konstateras:
”Då Sverige är ett land med långa avstånd har flyget en viktig del i arbetet med att skapa jobb och sammanhållning i Sverige. Därför ser regeringen arbetet med att utveckla Arlanda som så angeläget.”
Här är några av de punkter som Arlandarådet fått i uppdrag att diskutera.
· Miljö klimat och energi.
· Konkurrenskraft, företagande och näringsliv.
· Regional och lokal utveckling, tillväxt och sysselsättning.
· Tillgänglighet, nationellt och internationellt.
· Finansiering, kostnader och samhällsekonomi.
Färdplan Arlanda ska vara klar senast 2018.