Annons

Nytt restaurangkoncept i Uppsala

zoom
NYHETER. Radisson Blu Hotel Uppsala presenterar sin nya satsning: det franska brasseriet Bonté.
Annons

Förra fredagen, den 24 januari, var det premiär för Bonté som ersätter hotellets tidigare restaurang Picnic. Det som presenteras i de nyrenoverade lokalerna är ett klassiskt franskt brasseri kryddat med influenser från hela Sydeuropa. Hotelldirektör Ann-Sophie Myrefelt, som varit med sedan öppnandet av hotellet och Picnic 2012, beskriver den nya restaurangens färgspråk och inredning som varmt, ombonat och välkomnande. En betydligt mer intim restaurang än sin föregångare.

– Det har gått några år sedan öppningen 2012 och både staden och restaurangscenen har förändrats och vuxit en hel del sedan dess. Så när det var dags för oss att renovera lokalerna ville vi samtidigt titta på ett nytt restaurangkoncept som talar till både lokalbefolkningen och självklart även till våra hotellgäster, säger hon.

I samband med renoveringen har det även skapats en ordentlig hotellbar som möter gästerna när de kommer in.

– Vi har byggt en riktig bar med en traditionell bardisk och vi kunde se direkt på vår cocktail-försäljning att den lockade gästerna, vilket är jätteroligt.

Hur skulle du säga att stadens restaurangscen förändrats sedan starten 2012?

– Det har hänt jättemycket, speciellt efter pandemin har det exploderat med restauranger i Uppsala. Vi kan också se att folk generellt går ut på ett annat sätt idag jämfört med tidigare. När Picnic öppnade 2012 hade vi smårätter gästerna skulle dela med varandra, vi var tidiga med det och många kände inte igen sig i det och tyckte konceptet var lite märkligt. I dag är allt smårätter. Så visst har det hänt en hel del, säger Ann-Sophie Myrefelt.

Bonté betyder godhet på franska och det är någonting som också ska prägla restaurangen, från smaken på maten till hur gästerna välkomnas. Det nya restaurangkonceptet har tagits fram av konceptbyrån Konceptism på uppdrag av Winn Hotel Group som äger och driver Radisson Blu Hotel Uppsala.