Uwe Löffler är vd för Ligula Hospitality Group och berättar mer om satsningen som innefattar Good Morning-hotellen i Jönköping, Örebro och Lund liksom en fortsatt uppgradering av Good Morrning-hotellet i Mölndal.
Vad innebär renoveringarna för Good Morning Hotels i stort?
– En bred fråga men vi tog fram ett program vi kallade Good Morning 2.0. I detta låg att renovera rum, badrum, entré samt publika ytor. Utöver det ville vi även förbättra hållbarhetsdelen i hotellen. Den senare är löst med solceller, till delar ny ventilation och en förbättrad energiklassificering. Renoveringen har följt våra 3 R, ”reuse, reduce and recycle”. Sammantaget är dessa fyra hotell både miljömässigt och produktionsmässigt uppgraderade till minst dagens krav på en hållbar övernattning och ett gott föredöme i marknaden.
Hur gick tankarna bakom de energibesparande åtgärderna?
– Tanken är mycket enkel. Vi arbetar och sköter våra åtaganden så bra det går för att minska vår belastning på miljön. Det ligger i ett seriöst bolags DNA. Ingen renovering eller uppdatering utan att denna fråga ligger på bordet.
Var placerar sig Good Morning Hotels i det svenska hotellutbudet?
– Good Morning Hotels är en etablerad hotellkedja med bra priser och fräscha rum. Vi är där för den kostnadsmedvetna gästen och värnar om dennes välbefinnande till ett lägre pris än våra konkurrenter. Det handlar om value for money och för den snabbe bokaren finns det alltid rum för under 800 kronor. GM är både den största och enda riktiga lågpriskedjan. Alla kända konkurrenter framstår mer som hybrider.