Annons

Örebros besöksnäring samlas åter runt Spökstaden

zoom Foto: Visit Örebro
Foto: Visit Örebro
NYHETER. För fjärde året laddar Örebro inför höstlovet och Spökstaden – ett evenemang som inte bara samlar och engagerar stadens besöksnäring, utan också förlänger turistsäsongen.
Annons

– Vi har sett en stor ökning av privatgäster på hotellen jämfört med innan vi lanserade Spökstaden 2016, säger Björn Fransson, chef för destinationsutveckling på Visit Örebro.

Antalet sålda hotellrum i city under helgen vecka 43 och hela vecka 44 har ökat med 17 procent sedan 2015 och det som tidigare var lågsäsong, då affärsgästerna uteblev, har tack bare initiativet, vänts till en högsäsongsveckor.

– Novemberlovet är idag lika starkt som en vecka i juli, säger Björn Fransson.

Läskig inramning

Spökstaden är ett samarbete mellan kommunen, företagen och Visit Örebro, som står för marknadsföring och paketering. Närmare 200 aktiviteter arrangeras under höstlovet – de flesta med en läskig inramning.

–Vi har zombieloppet där man springer runt stan, förra året arrangerade vi zombiebröllop där fem par gifte sig i zombiemiljö med ett kommunalråd som vigselförrättare.

Spökfest, skattjakt, spökafton och badanläggningen Gustavsvik i spökskrud är andra aktiviteter som ska locka fler besökare till spökstaden.

Det är fjärde året för Spökstaden, vad har evenemanget bidragit till Örebros besöksnäring?

– Förutom att vi har sett en kraftig ökning av besökare så har det varit en positiv profilering av Örebro. Och utöver att öka antalet besökare under veckan har målet varit att stärka Örebro som varumärke och besöksmål och det har vi gjort.

Citylov

I grunden handlar satsningen på höstlovet också om att förlänga säsongen, tillägger Björn Fransson.

– Just höstlovet är en period som passar Örebro bra, det är ett bra lov för städer och där vi inte konkurrerar lika mycket med till exempel skiddestinationer som under sportlovet.

Hur har engagemanget sett ut från besöksnäringens sida?

– Vi har sett en väldigt positiv effekt från näringslivet och staden, många vill haka på. I år väntar vi oss 200 evenemang där olika samarbetspartner är engagerade. Känslan är att det finns ett uppdämt behov hos besöksnäringen att arrangera något under denna perioden, det är ingen slump att här blev stort, det är väldigt tacksamt.

Dela upp höstlovet

– Jag tycker för övrigt att vi borde jobba aktivt att dela upp höstlovet på olika veckor som sportlovet, och på så sätt ge besöksnäringen möjlighet att hitta ytterligare en säsong.