Under 2018 lanserade Destination Östersund ett nytt platsvarumärke och sjösatte samtidigt en plan för att utveckla besöksnäringen. Ett av målen var att öka omsättningen från 845 miljoner kronor till en miljard kronor.
– Vi hade mätt omsättningen i besöksnäringen under många år och det var viktigt att belysa besöksnäringens roll i samhällsekonomin här i Östersund. Tillsammans med vår konsult, Nordanalys, räknade vi på om en miljard skulle vara möjligt att nå. Och det var det, säger Elisabeth Richardsson på Destination Östersund.
Handlingsplan för framgång
För att lyckas skulle Östersund bland annat behöva öka antalet gästnätter med 14 procent, öka besökarnas genomsnittliga dygnsutlägg med 10 procent och årligen förbättra gästnöjdheten. Planen omfattade bland annat produktutveckling, stadskärneutveckling, evenemang och värdskap. Men allt höll på att gå i stöpet när pandemin slog till 2020.
– Vi var inte övertygade om att vi skulle nå målet på grund av pandemin. Östersund är beroende av evenemang och besökare från Norge, som utgör över 20 procent av våra gäster. Vi övervägde att skjuta upp målet till 2025, säger Elisabeth Richardsson.
Pandemin gav nytänk och mod
Istället visade det sig att pandemin trots allt förde med sig nya och framgångsrika idéer och initiativ.
– Pandemin tvingade oss att se över både reseanledningar och kika på nya målgrupper, vilket såhär i efterhand visat sig vara väldigt lyckat. Tack vare extra finansiering från Östersunds kommun, Region Jämtland-Härjedalen och Tillväxtverket har vi också kunnat jobba med utvecklingsprojekt, säger Elisabeth Richardsson.
En mängd nya projekt har gått från tanke till handling.
– Vi har blivit modigare i att testa olika saker. Och sen fortsatt arbeta med de initiativ som känns bra, säger Elisabeth Richardsson.
Med miljardmålet uppnått – vad är nästa steg?
– Nu planerar vi för arbetet med att ta fram en ny plan till 2030 med visioner, målsättningar och strategier, som drar i gång i höst. Vi driver också projektet Bättre Besöksnäring, som ska hjälpa oss att utveckla Östersund framöver.
Men först kommer sommarsäsongen – vad har ni för förväntningar på den?
– Vi hoppas på en bra sommar såklart. Vi har under våren börjat marknadsföra oss mot Finland, så det ska bli extra roligt att se om de verkligen kommer. Och så har vi Storsjöyran som alltid drar många besökare.