Annons

”Pandemin har lett till fler och närmare samarbeten”

zoom Förutom att många har stöttat den lokala besöksnäringen under pandemin, har nya samarbetsformer utvecklats mellan aktörer. Foto: Colourbox
Förutom att många har stöttat den lokala besöksnäringen under pandemin, har nya samarbetsformer utvecklats mellan aktörer. Foto: Colourbox
NYHETER. Pandemin har lett till nya och fler samarbetsformer mellan kommuner och aktörer. Dessutom har innovationstakten inom besöksnäringen ökat – och svenskar har i högre utsträckning än tidigare sökt information om sitt närområde.
Annons

Det här slår ett forskarteam från Lund fast efter att ha gjort ett 40-tal intervjuer med representanter från olika destinationer i Sverige. Nu mynnar den nya kunskapen ut i ett webbinarium som sänds under morgondagen.

– Vi gjorde intervjuerna under perioden maj till juli i år, och ser tydligt hur samarbetsviljan mellan företag, kommuner och olika destinationer, ökat det senaste året, säger Maria Månsson, fil dr vid institutionen för strategisk kommunikation, vid Lunds universitet.

En annan trend som sticker ut är att besöksnäringsaktörer i högre utsträckning än tidigare rådfrågat varandra kring frågor som rör logistik.

Maria Månsson tar ett exempel:

– Det kan röra sig om att destinationer vid naturområden tagit råd och hjälp från andra destinationer för att ta reda på hur de löst parkeringsfrågan vid ett visst besöksmål, som på grund av pandemin fått fler besökare.

Kommuner har också hjälpt till att marknadsföra varandras besöksmål och svenska folket har i större utsträckning än tidigare sökt information och aktiviteter i närområdet.

– Vi ser också att många velat stötta besöksnäringen på hemmaplan, för att företagen ska kunna överleva. Det har funnits ett ökat intresse för att besöka lokala restauranger och bo på hotell i närområdet, fortsätter Maria Månsson.

Dessutom har digitaliseringen gjort stora framsteg. Maria Månsson nämner att appar och förbokningssystem underlättat för turister, som vill undvika överbefolkade platser, men också för näringen, som enklare kunnat hålla reda på och styra besöksströmmarna till ett visst område.

I takt med att länder nu öppnar tror Maria Månsson att fler kommer att välja att resa igen, samtidigt som upptäckten av närområdet gör att semester på hemmaplan fortfarande kommer att finnas kvar som ett alternativ för många.

Den parallella hållbarhetstrenden, att exempelvis resa med tåg i stället för med flyg, och att Sverige ligger långt framme när det gäller just hållbart semestrande gör också att intresset för svemester kommer att kvarstå, tror hon.

 

Med på webbinariet medverkar också:

Monica Risenius, VD Kiruna Lappland

Caroline Strand, CEO Visit Stockholm

Marie Holmström, Turistchef Ystad kommun

Hela webbinariet – både presentationer och hela chatten – spelas in och kommer att finnas tillgängligt på webben i efterhand.

Här anmäler du dig