Annons

Pandox vd om tredje kvartalet 2022

zoom Liia Nõu, vd Pandox
Liia Nõu, vd Pandox
NYHETER. Hotellfastighetsbolaget Pandox presenterar ett starkt kvartal och vd:n Liia Nõu konstaterar att affärsresenärerna är tillbaka på hotellen igen. "Det är där vi ser den största ökningen", säger hon.
Annons

Tredje kvartalet i år blev ert bästa någonsin. Vad beror det på?

– Det är det andra kvartalet i rad som blev väldigt starkt efter pandemin. Vi ser en hotellmarknad som är tillbaka, normaliserad vad gäller affärsmix och säsongsmönster. Tittar vi på året hittills så är vi nästan på 2019 års nivåer och det senaste kvartalet ligger vi på RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) över 2019 års nivå.

Pandox äger fastigheter och även hotelloperatörer. Vad lönar sig bäst?

– Allt lönar sig nu. Vår affärsidé är att vi alltid äger hotellfastigheter. Antingen så hyr vi ut dem – vilket vi gör i 80 procent av fallen – eller så driver vi dem själva. Vår huvudmodell är att teckna långa omsättningsbaserade avtal med starka operatörer.

Rumspriserna stiger. Håller de jämna steg med inflationen?

– De ligger faktiskt över inflationen. Tittar man på hur det sett ut sedan maj månad ligger priserna över 2019 års nivå inflationsjusterat.

Har affärsresenärerna kommit tillbaka nu?

– I stort sett och det är där vi ser den största ökningen. Vi har ett kvartal bakom oss där affärsresandet brukar vara den stora delen och det är i princip tillbaka. Det som fattas är vissa delar av internationellt resande, framför allt Asien, men Pandox är inte speciellt beroende av det. Sedan är det megaeventen som det tar lite längre tid att planera för och som kanske har delegater från Asien. Där är det en 5-10 procent kanske som fattas men å andra sidan kompenseras det av högre priser.

Hur påverkas ni av stigande kostnader för el?

– I 80 procent av våra hotell har vi omsättningsbaserade avtal och där tar operatören den kostnaden. Där har det varit en god prisutveckling så operatörerna har kunnat mota Olle i grind. Däremot – vad gäller de just nu 22 hotell som vi äger och driver själva – är energi så klart en viktig del av kostnaden att hålla koll på. I halva vår portfölj så har vi fortsatt fasta avtal.

Kan ni höja hyrorna och kompensera för ökade kostnader?

– Eftersom vi har omsättningsbaserade avtal så är det en procentsats på operatörens intäkter. Med automatik, om priserna ökar och kompenserar för inflationen får vi full ersättning för detta. Tittar vi på vår egen drift är det samma sak. Det är en stark prisbild så det gör att vi får skydd mot kostnader.

Kan operatörerna fortsätta höja priserna när konjunkturen viker och folk får tunnare plånböcker?

– Man kan inte utgå från någonting men självklart är vi ödmjuka och vaksamma på hur det ser ut. Våra hotell är övre mellanklasshotell med företrädesvis inhemsk efterfrågan. Om folk får mindre pengar kanske man i stället för lyxhotell snäppar ner sig ett steg. Det är för tidigt att säga men hittills har vi inte sett någon press på priset.

Hur påverkas ni av en kommande lågkonjunktur?

– Konjunkturuppgångar och nedgångar sker hela tiden. Vi har en diversifierad portfölj där vi finns på 90 destinationer i femton länder med olika varumärken. Hotellindustrin är faktiskt mer stabil än många tror. Under tidigare kriser har det ändå varit en hanterbar nedgång. Det kanske påverkar men det är ett betydligt annorlunda scenario än det vi varit igenom under pandemin.

Ser du någon risk för överkapacitet i Sverige?

– I alla tider är det kapacitetstillskott som det kan ta tid att absorbera. På lång sikt brukar tillskottet vara bra där det finns en efterfrågan och städerna växer. På kort sikt kan det bli ett visst tryck, speciellt om det är för likartad kapacitet som kommer in, i kombination med att det kanske sker en viss avmattning.