Stockholm Visitors Board har blivit Visit Stockholm.
Och ska nu jobba med helt nya metoder. Tidigare samarbetade bolaget med ett antal partners i besöksnÀringen. Nu skrotas det upplÀgget.
Vad hoppas ni uppnÄ?
â Vi vill lyfta Stockholms marknadsföring ytterligare en nivĂ„ och skapa fler och bĂ€ttre samarbete med besöksnĂ€ringsbranschen. MĂ„let Ă€r att bli en av Europas tio största stĂ€der med flest gĂ€stnĂ€tter och Stockholms stads mĂ„l att Stockholm ska utvecklas till Europas ledande hĂ„llbara tillvĂ€xtregion 2020, sĂ€ger Visit Stockholms vd Thomas Andersson.
Varför vill ni inte lÀngre arbeta med partnerskap?
â Vi vill samarbeta pĂ„ ett annat sĂ€tt, utan att undanta delar av nĂ€ringslivet, som ocksĂ„ kan bidra till en positiv utveckling.
Stockholm ska marknadsföras med miljö, teknik, jÀmstÀlldhet med mera. Hur har ni kommit fram till detta?
â Det Ă€r det Stockholm Ă€r bra pĂ„, dĂ€r vi har internationellt erkĂ€nnande och det Ă€r en del av den kĂ€nsla som för mĂ„nga internationella besökare Ă€r rent av exotisk. Man besöker inte Stockholm för att vi har ett Eiffeltorn eller nĂ„gon annan enskild attraktion, utan för att man vill vara en del av en kĂ€nsla. Stockholm Ă€r rent vatten och ren luft, men ocksĂ„ tech, jĂ€mstĂ€lldhet, pappaledighet och mĂ€nniskors lika vĂ€rde.
Vilka marknadsföringskanaler ska ni anvÀnda?
â VĂ„rt uppdrag Ă€r att attrahera besökare, kongresser, möten och evenemang till Stockholm. Uppdraget Ă€r att bistĂ„ besökare pĂ„ plats, bĂ„de digitalt och fysiskt. För att ha möjlighet att arbeta med nya uppdrag kommer vi att sluta med eller minska vĂ„ra insatser inom bland annat roadtrips, möten och agenthantering.
Samarbetar ni med andra svenska regioner?
â Vi Ă€r Sveriges största besöksort och vi tror att vi kan göra mycket mer tillsammans med andra regioner som kan stĂ€rka oss och dem. Vi har en ledartröja i det avseendet och vill bidra till en positiv utveckling i hela landet, sĂ€ger Thomas Andersson.