3350 nya medarbetare, så många söker nöjesparkskoncernen Parks & Resorts inför sommarsäsongen. Skälet till att det är fler än vanligt är att man stärker upp med fler personer på olika ställen för att, enligt Parks & Resorts rekryteringsansvarig Caroline Lidholm, säkerställa en ”ännu högre servicenivå”.
Som säsongsarbetsgivare finns det utmaningar i att hitta så stor mängd passande personal. För att attrahera unga arbetssökande erbjuder man inom Parks & Resports egna serviceutbildningar, samt ”stark gemenskap och en rolig arbetsplats”, säger Caroline Lidholm.
– Sedan kommer över hälften av de som jobbar här under säsongen tillbaka år efter år, och det är ett gott betyg till oss som arbetsgivare.
Den största utmaningen är att hitta restaurangpersonal med stor erfarenhet till de olika anläggningarna. På gröna Lund i Stockholm har man delvis löst problemet med en egen restaurangskola för nyanlända. I november 2019 startade utbildningen sin andra omgång.
Första året examinerades 25 personer från utbildningen, varav 19 tackade ja till anställning. I årets elevkull finns 18 personer, som alla kommer att ha kapacitet och kunskap att kunna jobba på Gröna Lund under kommande säsong.
Bemanningen genom den egna restaurangskolan har stor betydelse för Gröna Lund, menar nöjesparkens vd Magnus Widell.
– Genom skolan får vi lång tid att lära upp och skola in människor i vår verksamhet. Tyvärr så drog regeringen tillbaka Tillväxtverkets pengar som vi var lovade för vidareutveckling av skolan. Detta beskedet kom väldigt sent för vår del, så för att vi skulle kunna mäkta med så vart vi tvungna att dra ner lite på satsningen för årets utbildning. En av sakerna vi fick dra ner på var antalet elever, säger Magnus Widell.