Annons

”Personal som trivs är nyckeln till lönsamhet”

zoom Foto: Pressbild/Colourbox
Foto: Pressbild/Colourbox
NYHETER. För personalhälsans, lönsamhetens och kompetensförsörjningens skull måste restaurangbranschen bli bättre på att ta hand om din personal, menar kocken och krögaren Malin Söderström.
Annons

Under en inspirationsdag i Bollnäs för krögare i Södra Hälsingland var kocken och krögaren Malin Söderström en av talarna. Inför de samlade restaurangägarna pratade hon om vikten av att  ta hand om sin personal och få medarbetarna att vilja stanna kvar – en av branschens stora utmaningar. Gör man det får man inte bara en bättre personalhälsa, utan också en högre lönsamhet.

– Att hela tiden rekrytera ny personal och få dessa att känna sig varma i kläderna tar väldigt mycket tid, längre än vad man kanske tror, säger Malin Söderström och fortsätter:

– Det gör att man inte riktigt hinner med att fokusera på saker som ökar lönsamheten, som att minska matsvinn och tänka på alla små beståndsdelar som ger större vinst.

Ledarskapsproblem

Malin Söderström menar att restaurangbranschen har ledarskapsproblem. Den dagliga verksamhetens stress gör att det helt enkelt inte riktigt finns tid att ta hand om medarbetarna. En ohållbar situation med tanke på den kompetensbrist som råder.

– Det är otroligt viktigt med kommunikation. Vi måste ta hand om personalen så att de stannar kvar, och för att göra det krävs nog att alla rannsakar sig själva och ser vilka brister man har som bidrar till en sämre arbetsmiljö, säger Malin Söderström.

Hon nämner också att många restauranger har väldigt unga chefer som visserligen kan vara duktiga kockar, men kanske inte är tillräckligt erfarna för att leda en hel grupp och hålla ihop den.

Kompetensförsörjningen ställer till det

Malin Söderström tror att källan till många problem är kompetensförsörjningen, eller bristen på den. Hon blir upprörd av att bilden av en oseriös och hård bransch lever kvar och hindrar människor att våga söka restaurangjobb.

– Visst finns det problem kvar att jobba med, men det här är samtidigt en fantastisk bransch som kan erbjuda väldigt många olika individer en chans att blomma ut.

Tagit hjälp av ledarskapscoach

Malin Söderström har med sina tre restauranger lång erfarenhet av personalhälsa. Det viktigaste tycker hon är att stärka arbetsgruppen. Lära känna varandra, inte bara i kökets hetta utan också på ett personligt plan.

– På mina restauranger har vi tagit hjälp av en ledarskapscoach för att öka kommunikationen och lära oss hur vi ska hantera de olika frågorna som man ställs inför dagligen, säger Malin Söderström och fortsätter:

– Men det är också viktigt att hitta på aktiviteter utanför den dagliga verksamheten. Vi plockar svamp tillsammans och gör studiebesök. På så sätt får vi ökad förståelse för varandra och en bättre kamratanda.