Annons

”Pizza-satsningen har gått bättre än väntat”

zoom Krister Eriksson och Anna Biörsmark har tagit över Fyrudden.  FOTO: Pressbild
Krister Eriksson och Anna Biörsmark har tagit över Fyrudden. FOTO: Pressbild
NYHETER. Det finns ställen som förädlats och vuxit under pandemin. Ett sådant är restaurang Fyrudden i Gryts skärgård, knappa två mil ut mot kusten från Valdemarsvik.
– När vi tog över verksamheten ville vi förstärka Fyruddens roll som hub, säger Anna Biörsmark, som äger anläggningen tillsammans med sin man Krister Eriksson.
Annons

– Det här är ett nav i Gryts skärgård och ligger i farleden, fortsätter hon. Östgötatrafikens båt kommer hit och bussens tidtabell matchar med båten.

I byggnaden finns sedan tidigare även en närbutik liksom en glasskiosk och på kajen finns en bensinpump. Nu har både pumpen och byggnaden renoverats. Restaurangen är kompletterad med en stor terrass och halva glasskiosken har byggts om till pizzeria.

Det fanns en pizzaugn som de förra ägarna använde i restaurangen men som de nya ägarna inte ansåg sig ha plats för. Först tänkte de sälja den.

– Istället bestämde vi oss för att satsa på en pizzeria – glasskiosken var ändå för stor – och den satsningen har absolut gått bättre än väntat! Vi har fått anställa extra personal dit.

De saknar siffror från tidigare år att benchmarka mot, men de upplever inte att restaurangen har påverkas negativt av pizzerian som även säljer mycket på take away. Snarare tror Anna Biörsmark att familjer nu väljer att besöka dem två gånger på samma helg; ena gången kan de komma på vattenskoter och köpa med sig pizza hem och nästa gång stannar de på restaurangen.

Vad har varit avgörande för att satsningen lyckats?

– Att vi ägare varit på plats hela tiden och att vi fått igenom det vi vill i bra samtal med näringslivet och kommunen, som vi känner vill stötta oss i detta projekt – som att sänka bilhastigheten här utanför och bygga terrassen. Och att vi haft fantastiska lokala hantverkare som samarbetat. Vi har skapat detta tillsammans med dem.

Hur bidrar ni till övrig verksamhet i området?

– Jag och Krister har en bakgrund i resebranschen och har lärt oss att ju fler som är på ett ställe desto fler vill vara där. Man drar tillsammans. När andra företag säger att ”vi är olika produkter” förklarar vi att en och samma familj kanske vill göra olika saker på olika dagar. Ju fler attraktioner som finns och som vi marknadsför gemensamt desto starkare blir vi! Till exempel är vi några företag i Gryt som har fått igång en båtslinga mellan oss som en entreprenör med båt kör dagligen. Det gör inte att vi tappar business ­– det ger nöjdare gäster som stannar längre.

Vad kommer ni ändra till nästa sommarsäsong?

– Vi har många planer! Framför allt är det viktigt att vi har fått hit butiker, gästerna ska inte bara komma hit för att äta och dricka. Jag vill utveckla hantverksbiten. Vi har åtta bodar där jag vill få in kreativitet. Jag vill öppna en ”formverkstad” med olika temaaktiviteter för alla barn, även de som inte seglar eller sportar.

Har pandemin bidragit med något positivt?

– Vi har jobbat utomlands och alltid upplevt att svenskar är sociala när de reser. Nu upplever jag att gästerna är mer öppna och frågar mer – och jag tror att det beror på att de är lediga och turistar i nya miljöer. Hoppas vi kan behålla det så!