Annons

Pontus öppnar två restauranger med Skistar

zoom Från vänster: Från vänster: Thomas Dahlstedt, huvudägare till Nordrest, Stefan Sjöstrand, vd SkiStar, Pontus Frithiof, ägare och grundare Pontus Group och Jonas Bauer, destinationschef SkiStar Sälen. Foto: Shimoda Media
Från vänster: Från vänster: Thomas Dahlstedt, huvudägare till Nordrest, Stefan Sjöstrand, vd SkiStar, Pontus Frithiof, ägare och grundare Pontus Group och Jonas Bauer, destinationschef SkiStar Sälen. Foto: Shimoda Media
NYHETER. Pontus Frithiof och Nordrest öppnar två restauranger på Skistars nya resort Skistar Lodge Hundfjället i Sälen. ”Det är något helt nytt och banbrytande”, säger krögaren.
Annons

Tillsammans med Thomas Dahlstedt och hans restaurangkoncern Nordrest planerar Pontus Frithiof öppningen till december i år. De två restaurangerna kommer att ha olika koncept, med ett gemensamt fokus på hållbarhet och närodlade norrländska råvaror med nordamerikanska inslag.

Vad kan du säga mer om de två matkoncepten?– kan du ge exempel på ett par typiska rätter?

– Vi är ännu så länge lite hemlighetsfulla kring koncepten och menyn. Men klart är att det ena blir ett mer klassiskt brasserie-koncept med inslag av råvaror från bygden. Det andra konceptet är ett sharing-koncept där flera världsdelar kommer finnas representerade i såväl meny som i baren, säger Pontus Frithiof.

Hur har du tänkt och vad har du utgått ifrån när du har tänkt ut vad ni ska ha för mat?
– Vi har tänkt mycket på vad kunderna vill ha naturligtvis, så vi utgår från kundmixen i det vi gör. Utöver det har vi adderat vårt Pontus-dna och självklart också delar som kompletterar övriga utbud i Sälen.

Du beskriver känslan som ”Sälen goes Colorado”, förklara.

– Vi vill titta mer på Colorado och andra länder, än vad man övrigt gör i fjällen.

Hur kom det sig att ni fick frågan av Skistar?

– Den frågan får du ju ställa till Skistar! Jag tror vi fick frågan med anledning att de vet att vi är kapabla att manövrera en så stor verksamhet. Det i kombination med vårt varumärke och den kvalitén vi representerar.

Vad menar ni med att ni ska ni ”digitalisera koncepten”?

– Digitaliseringen är en mycket viktig punkt för oss, inte minst efter Corona. Vi kommer arbeta med att reducera, och bitvis till och med, ta bort köer till att vi förenklar bordsbokning och beställningar!

Hur skulle du beskriva erat ”DNA” – vad är er specifika prägel?

– Pontus dna står för kvalitet, personlig service, generositet och alltid med glimten i ögat. Och vi älskar att göra det oväntade. Det kommer genomsyra i allt vi gör.

Har ni fått fria tyglar att skapa vad ni vill, eller har ni behövt förhålla er till några ramar för Skistars räkning?

– Vi har fått väldigt fria händer, men vi har väl lyssnat in Skistars erfarenheter. Det finns inget annat än en ödmjuk inställning från vår sida att göra detta på bästa tänkbara sätt för att skapa nöjda kunder och glada medarbetare.

Ni har restauranger i museer, företag och på flygplatser, hur skiljer sig detta upplägg mest från era andra enheter?

– Alla enheter är olika och har olika förutsättningar. Vår ambition, gemensamt med Nordrest, är att förbättra maten för många, vilket det ligger helt i linje tycker vi.

Vad ser du mest fram emot med denna etablering och detta samarbete?

– Personligen ser jag detta som en lika spännande satsning som Pontus in the Air på Arlanda. Det är något helt nytt och banbrytande, precis det som vi gillar. Vi ser fram emot att träffa många gamla Pontus-kunder och en massa nya blivande Pontus-gäster.

Vad tycker du själv om Sälen?

– Jag älskar Sälen och närheten! infrastrukturen som är fantastisk, det alpina. Och numer älskar jag ju även att börja min Vasaloppstur i Sälen!