Sedan invigningen maj 2013 har Pop House – som rymmer hotell, restaurang, ABBA The Museum, Swedish Music Hall of Fame och Svenska Populärmusikens Historia samt museishop – tagit emot över 1 miljon gäster.
Stora delar av husets markyta görs nu om för att bli en bättre helhet för besökaren och ny entrétrappa till museets utställningar byggs.
– Vi satsar hårt. Vi vill integrera museet, hotellet och shoppen så att de fungerar bra tillsammans. Vi håller för fullt på att bygga Vinterträdgården och räknar med att öppna 30 april. Bygglovet är sedan länge godkänt och klart, säger Pelle Lindberg, vd, Pop House.
Den befintliga restaurangen ska byggas om och utökas i kapacitet och museishopen får nytt utseende och flyttas till framsidan av huset. På gården ska det byggas ett stort glashus, med festvåningsverksamhet för att möta ytterligare efterfrågan på mat, event och livemusik.
Restaurangen erbjuder cirka 130 platser och glashuset tillför ytterligare cirka 150 platser eller 200 stående. Tillsammans med övrig yta kan Pop House ta emot evenemang för uppemot 1000 gäster stående eller cirka 280 gäster sittande.
Utmaningarna är många
– Från och med maj satsar vi på temporära utställningar som ytterligare ska ge lockelse för framförallt Stockholmare att besöka museet och få dem att vilja komma tillbaka. Vi vill att Pop House ska bli ett ställe man tar sig till ofta, säger Pelle Lindberg.
En annan utmaning är att hotellet ska nå de benchmark-siffror som de strävar efter.
– Vi har en bench mark-grupp som vi jämför oss med, och är efter snart tre år på god väg att nå snittet för de 7-8 hotell som ingår i den, säger Pelle Lindberg.