Precis som de flesta andra städer har Skövde drabbats hårt av den pågående pandemin – stadskärnan är mer eller mindre tom och dess aktörer har ett uselt kundunderlag, berättar Anders Ståhl, affärsutvecklare för Skövde kommun som destination. Samtidigt har han sett en stor ökning när det gäller friluftslivet i kommunen.
– Samma pandemi får folk att vistas ute och ägna sig åt uteliv och friluftsliv i högre grad än någonsin, och vi har ett fantastiskt område här som vi under de senaste åren gjort en rejäl resa från friluftsområde till destination.
Han talar om Billingen Skövde, som är mer besökt än någonsin. Färska trafikmätningar indikerar 5 000–8 000 besökare per dag på helgerna.
– Vi har jobbat med det sedan 2015 och besöksantalet har ökat stadigt. Men vi har haft brist på restauranger där och krögarna i staden har brist på kunder – så det blev logiskt att samarbeta, säger Anders Ståhl och fortsätter:
– Därför såg vi som utvecklar området tillsammans med en av Skaraborgs absolut vassaste krögare en stor möjlighet: att öppna en pop-up-restaurang utomhus.
Idén var att erbjuda rejält bra mat lagad över eld precis mitt i området där folk samlas. Sagt och gjort, man öppnade bara tio dagar senare nu den 12 december.
– Succén är total, det var stor kö redan innan öppning båda dagarna. Sedan var det fullt ös under restaurangens öppettider och uppskattningsvis 500–700 gäster serverades och det såldes mer än 1 000 artiklar.
Anders Ståhl betonar att allt var präglat av ett hållbarhetstänk som rimmar väl med destinationens värden.
Menyn bestod av billingeburgare, gulaschsoppa, lyxig korv och fattiga riddare. Bakom menyn låg Restaurang Hållbar med Karl-Johan Beckman i spetsen, Karl-Johan som dessutom är svensk mästare i utomhusmatlagning.
Hur gjorde ni för att säkra avstånd bland besökarna?
– Det går inte att bara dra ihop folk utan någon plan eller riktlinjer – det är helt förkastligt. Dels är krögaren Karl-Johan väletablerad och jobbar jättebra med reglerna för avstånd på sina restauranger. Dels skyltade vi tydligt om vad som gällde. Och vi upplevde att alla följde avståndsrekommendationerna på plats.
Hur länge kommer initiativet att pågå?
– Så länge det finns besöksunderlag. Det var jättedåligt väder i helgen men blev ändå väldigt populärt, vilket bådar gott. Den kommer att ha öppet på helger och röda dagar framöver under vintern så länge folk fortsätter att besöka oss.
Vad tror du låg bakom succén?
– Kommunen möjliggjorde, destinationsbolaget Next Skövde marknadsförde och att krögaren levererade sitt game på bästa sätt.
Vad ger det för värde till er som besöksdestination?
– Värdeskapandet är trefaldigt då områdets besökare fick fantastiskt käk, krögaren fick tillgång till ett väldigt stort kundunderlag och området kunde erbjuda sina besökare efterfrågat käk och en grym upplevelse.
Hur var det möjligt på så kort tid?
– Allt var sprunget ur kreativitet och viljan att se möjligheter ”att göra” istället för att fastna i vad man inte kan göra. Du vet – får du citroner, så gör lemonad…