I fjol lanserade restaurang Postgatan i Kalmar, som har stort fokus och hög kunskapsnivå på vin, det egna ölet Ölkultur. Inom kort öppnar ägarna en hel krog med samma namn. Konceptet bygger på ett brett utbud av ölsorter, serverat med lokala charkuterier.
– Det råder en stor öltrend i Sverige, men i Kalmar är det inte någon som satsar ordentligt på öl, det vill vi ändra på, säger krögare och restaurangchef Viktor Hallberg och fortsätter:
– Vi startar krogen dels eftersom vi själva saknar ett bra ölställe i staden, dels har vi en vision att bygga ett nöjeskvarter runt oss, med olika verksamheter.
Ska ha något för alla
Restaurangen ska ha ett brett sortiment, från lager till hantverksöl och öl från mikrobryggerier runt om i världen.
– Det gör vi för att kunna visa dem som säger att de inte gillar öl att det finns så oerhört många stilar och smaker. Vi ska ha något för alla.
Man ska även jobba med olika ölteman.
– Vi vill bjuda in personer från lokala bryggerier som får berätta om sin öl och vi kommer även att bygga teman på det vi för tillfället har i kranarna – öl från amerikanska mikrobryggerier, engelska ipor och suröl. Målet är att jobba med små kvantiteter så att det blir en levande öllista.
Viktor Hallberg ser starten av Ölkultur som ett sätt att utmana sig själv professionellt.
– Vi är fem sommelierer på Postgatan och då blir det fokus på vin. Nu finns det ett stort intresse för öl i staden och gästerna efterfrågar mat och öl-kombinationer, det ställer krav på oss.
På tal om det, vad tycker du om att landets första ölsommelierutbildning har startat?
– Jag tycker att det är jättebra att satsa fullt ut på ölbiten.
Till sist, är inte öl en trend som redan har toppat?
– Jo, i de större städerna, men vår fördel är att vi ligger lite efter. Och jag tror att öl är här för att stanna, för det finns så mycket mer än en stor stark – det finns trender inom själva öltrenden och det är det som är spännande.