Ăr du nöjd, Martin Juhos, Marknads och kommunikationschef pĂ„ Sveriges Campingföretagares Riksförbund, SCR?
â Ja, det Ă€r roligt med fler reseprogram och fler som lyfter vĂ„r produkt.
Varför tror du det kommer ytterligare en campingserie?
â I och med att intresset och branschen vĂ€xer och fler gĂ€ster bor hos oss sĂ„ leder det till dessa programidĂ©er. Tv-husens analyser visar nog att programmen kan locka en stor publik.
Vad tror du Camping Queens kommer att innebÀra för bilden av camping?
â Jag har sett vĂ€ldigt lite eftersom det inte haft premiĂ€r, men det verkar inte handla sĂ„ mycket om sjĂ€lva campingen utan mer om att möta mĂ€nniskor. Det verkar trevligt, inte som ett program som vill skoja med produkten utan snarare upptĂ€cka Sverige. Gone Camping handlar mer om inspiration för en mer aktiv semester. Vi vill vĂ€cka reslust.
SCR och HRF, Husvagnsbranschens Riksförbund, stÄr bakom Gone Camping. Vad betyder det programmet för er?
â Det Ă€r viktigt för vĂ„rt samarbete, att ha gemensamma intressen. Gone Camping vore inte möjligt annars. SĂ„ vi vill att det ska fortsĂ€tta och utvecklas. Och det Ă€r viktigt för branschen. Ăver en miljon program har visats, det har vunnit priser och mött odelat positiv respons. SĂ„vĂ€l de som inte bor pĂ„ camping som livsstilsgĂ€sten tittar. Jag hoppas att det har utvecklat bilden av camping och inspirerat.
Nu gÄr programmen pÄ Sjuan respektive TV8. RÀknar du med att vi fÄr se nÄgot av dem i nÄgon av de större kanalerna?
â Jag kan vĂ€l egentligen bara svara för Gone Camping och vi Ă€r jĂ€ttenöjda med TV8. Man mĂ„ste kombinera tv med andra distributionskanaler om man vill nĂ„ ut. Den egna webbplatsen och Youtube. Men om nu reseprogrammen gör sitt intĂ„g i de stora kanalerna blir det sĂ€kert nĂ„got som lyfter camping, som redan Ă€r Sveriges största semesterboende.