Annons

PremiÀr för camping-program med Tony Irving och stylist-Jonas

zoom Programledarduon Jonas Hallberg och Tony Irving.
Programledarduon Jonas Hallberg och Tony Irving.
NYHETER. Inte sedan 1950-talet har camping varit sĂ„ hett. Det mĂ€rks sĂ„vĂ€l inom husvagnsindustrins försĂ€ljningssiffror, som hos SCR – och i media. Nu startar tv-serien Camping Queens, ett program dĂ€r tv-profilerna Tony Irving och Jonas Hallberg reser runt mellan campingar i Sverige och hĂ€lsar pĂ„ vĂ€nner.
Annons

Är du nöjd, Martin Juhos, Marknads och kommunikationschef pĂ„ Sveriges Campingföretagares Riksförbund, SCR?

– Ja, det Ă€r roligt med fler reseprogram och fler som lyfter vĂ„r produkt.

 

Varför tror du det kommer ytterligare en campingserie?

– I och med att intresset och branschen vĂ€xer och fler gĂ€ster bor hos oss sĂ„ leder det till dessa programidĂ©er. Tv-husens analyser visar nog att programmen kan locka en stor publik.

 

Vad tror du Camping Queens kommer att innebÀra för bilden av camping?

– Jag har sett vĂ€ldigt lite eftersom det inte haft premiĂ€r, men det verkar inte handla sĂ„ mycket om sjĂ€lva campingen utan mer om att möta mĂ€nniskor. Det verkar trevligt, inte som ett program som vill skoja med produkten utan snarare upptĂ€cka Sverige. Gone Camping handlar mer om inspiration för en mer aktiv semester. Vi vill vĂ€cka reslust.

 

SCR och HRF, Husvagnsbranschens Riksförbund, stÄr bakom Gone Camping. Vad betyder det programmet för er?

– Det Ă€r viktigt för vĂ„rt samarbete, att ha gemensamma intressen. Gone Camping vore inte möjligt annars. SĂ„ vi vill att det ska fortsĂ€tta och utvecklas. Och det Ă€r viktigt för branschen. Över en miljon program har visats, det har vunnit priser och mött odelat positiv respons. SĂ„vĂ€l de som inte bor pĂ„ camping som livsstilsgĂ€sten tittar. Jag hoppas att det har utvecklat bilden av camping och inspirerat.

 

Nu gÄr programmen pÄ Sjuan respektive TV8. RÀknar du med att vi fÄr se nÄgot av dem i nÄgon av de större kanalerna?

– Jag kan vĂ€l egentligen bara svara för Gone Camping och vi Ă€r jĂ€ttenöjda med TV8. Man mĂ„ste kombinera tv med andra distributionskanaler om man vill nĂ„ ut. Den egna webbplatsen och Youtube. Men om nu reseprogrammen gör sitt intĂ„g i de stora kanalerna blir det sĂ€kert nĂ„got som lyfter camping, som redan Ă€r Sveriges största semesterboende.