Den 7 augusti öppnade Eatery Garden i Sundbyberg, och mottagandet har varit mycket positivt.
– Vi har fått mycket fin feedback, särskilt när det gäller vår inredning. Vi har satsat på mycket grönt med växter, blommor och fondväggar, samt utemöbler som vi tagit in, för att skapa en mysig atmosfär, säger Sara Phillips, vd för Eatery Sverige.
Magnus Johanssons konditori som bakficka
Sundbybergsrestaurangen inkluderar även en bakficka där konditorn Magnus Johanssons bullar, bröd och bakverk finns till försäljning.
– Magnus Johanssons konditori är en del av vår koncern, och vi vill undersöka hur vi kan utveckla detta vidare. Detta är ett pilottest.
Sedan starten för tio år sedan har Eatery fokuserat på luncher, catering, konferenser och festvåning. Lunchmenyn består av kött-, fisk- och vegetariska alternativ, med en generös salladsbuffé, bröd, kaffe och ofta något extra, som till exempel pannkakor på torsdagar.
– Lunchen på Eatery Graden i Sundbyberg kostar 119 kronor, och gästerna får gärna ta mer om de inte blir mätta. Vårt mål är att erbjuda en generös och prisvärd upplevelse, säger Sara och tillägger:
– Vi lägger stor vikt vid miljön i alla våra restauranger. Det ska kännas ombonat och lyxigt, även under lunchen. Detta inkluderar allt från belysning och musik till materialval och sittgrupper, och vi strävar efter att hålla en hög servicenivå oavsett tid på dygnet.
Eatery breddar konceptet
Med Eatery Garden breddar kedjan sitt utbud genom att erbjuda frukost, kvällsöppet med à la carte och bar samt brunch på helgerna. Konceptet introducerades först på Arlanda 2023, där det drivs som franchise.
– Vi kände att vi ville utveckla konceptet i egen regi. Sundbyberg var det perfekta valet med sin mix av företag och boende, inklusive både familjer och singelhushåll, säger Sara Phillips.
Hur ofta planerar ni att öppna nya restauranger?
– Så ofta vi kan! Det beror på vad som finns på marknaden. Vi letar aktivt efter nya möjligheter. Vi driver en mix av obrandade företagsrestauranger, som exempelvis hos Schibsted vid Kungsbron i Stockholm. Vi tittar även på kommersiella lägen för både Eatery Garden och klassiska Eatery. Vi får också förfrågningar från fastighetsägare och andra aktörer som vill avveckla sina verksamheter. På Arlanda och i Åre är det franchise.
Hur är det att vara vd för en så mångsidig verksamhet?
– Det är väldigt roligt. Mitt jobb är att hålla ihop verksamheten och säkerställa att våra kärnvärden – hjärtlighet, ansvar och effektivitet – genomsyrar allt vi gör. Och självklart kärleken till maten.
Vad har ni för tillväxtmål?
– Vår ambition är att fortsätta växa och vara dubbelt så stora inom tre år.
Vad är den största utmaningen just nu?
– De senaste åren har varit tuffa för hela branschen, särskilt efter pandemin. Nu ser vi tecken på att räntorna sjunker, vilket är positivt. Vi hoppas att folk får mer pengar över och väljer att äta ute i stället för att ta med sig lunchlåda.
Vad är det viktigaste du har lärt dig om svenskars lunchvanor?
– Svenskar vill äta lunch klockan 12, oavsett om de måste stå i kö. Efter pandemin har vi märkt att många jobbar hemifrån på måndagar och fredagar, men vi hoppas att fler kommer tillbaka till kontoren och att vårt erbjudande lockar dem att besöka oss flera gånger i veckan.