Annons

Prisad för sitt öl: ”Avvecklade stor stark för tio år sedan”

zoom Glada miner trots suröl. I alla fall om man ska tro rådande öltrender.
Glada miner trots suröl. I alla fall om man ska tro rådande öltrender.
NYHETER. 650 sorter och 30 kranar. Men att ha flest öl är inte ett mål för Man in the Moon, som tillsammans med Akkurat och för andra året i rad hyllas av ölsajten Ratebeer. 
Annons

– Vi vill inte ha flest öl, utan väljer noga vad vi tar in. Det ska passa det vi tycker om och våra gäster, säger Eryo Rhawi, restaurangföretagare vid Mani in the Moon i Stockholm.

Dessutom gillar de att göra sådant som inte någon annan gjort tidigare.

– Vi jobbar mycket med temaveckor. Nu senast hade vi kaliforniska veckor i januari, då maten är kalifornisk, liksom ölen i alla 30 kranar. Det var flera öl som aldrig tidigare serverats i Sverige. 

Matchar mat med öl

Eryo Rhawi och hans medarbetare på Man in the Moon arbetar med att kombinera öl och mat, att hitta rätt öl till maten och tvärtom. Och blandar gärna öl i maten också. De har haft extra fokus på drycken sedan 2004. De började med sina temaveckor då, liksom att minst en av kranarna skulle innehålla en ny öl. Numera kopplas nya öl nästan varje dag på de 30 kranarna.

– Öl var inte hippt då, då pratade alla vin. Vi började lyfta hantverket och prata öl med gästerna. Nu är det de som pratar öl med oss istället. 

Ser du någon skillnad i hur gästerna konsumerar öl idag?

– Ja, det har hänt mycket. Och vi har gått över till att ha provsmakningsglas på 20 cl. Det trycker vi starkt på. Vi vill att gästerna ska testa lite av många olika öl istället för mycket av en sort. Och det uppskattas oerhört.

Händer det ändå att någon ber om en stor stark?

– Det begreppet avvecklade vi för tio år sen eller mer. Men ja, det händer. Och man kan få ljus lager i pintglas. Men de som ber om en stor stark får en följdfråga: Vilken öl vill ni ha? För hos oss finns många och vi vill att man ska välja. Vi kan guida genom att fråga om den ska vara välhumlad, sötad, maltad. Så sållar vi bort allt eftersom och kommer fram till något som kan passa gästen.

Vad tror du är nästa stora öltrend?

– Trender kommer och går. För ett tiotal år sedan gällde de belgiska bryggerierna och mycket alkoholstarkt. Nu pågår en surölstrend utan dess like. Vem hade trott det? Jag tror att trenden nu blir tillbaka till renare smaker och alhoholsvagare öl. Hantverksbryggd alkoholsvag öl eller rentav en fräsch och välbryggd pilsner eller lager. IPA-trenden kommer att lägga sig.

Har du något exempel?

– Ett av de bästa lätttölen är i mitt tycke Leroy Mild Blond från Belgien, som bryggs upp till sina 1,8 procent.

Vad ska man inte missa hos er?

– Vår cuvéelista med lagrad öl från 1985. Det är omfattande och unik. Den får man fråga efter.