14 till 17 februari fylls de värmländska skogarna av mullrande motorer och 200 000 åskådare när ett av landets största sportevenemang – Rally Sweden – rullar in. För Visit Värmland och kommunerna Hagfors, Karlstad, Sunne och Torsby innebär det ett lyft – och nu har de inlett ett samarbete för att kunna utveckla sina evenemangsstrategier och locka ännu fler besökare.
– Det känns otroligt kul att ha Rally Sweden här, det är jätteviktigt för besöksnäringen att få hit hundratusentals besökare och varumärket Värmland får rejält med uppmärksamhet av de cirka 100 miljoner tv-tittarna, säger Mia Landin, vd för Visit Värmland.
Eftersom flera kommuner drar nytta av rallyts stora genomslag och även investerar offentliga medel i evenemanget så samverkar man sedan hösten 2018 för att få ökad kunskap om vad exempelvis PR- och marknadsinsatserna ger för resultat.
Initiativet kommer från Mia Landin och Glenn Olsson, som är vd för Rally Sweden. Tillsammans har de hållit gruppdiskussioner med representanter från respektive kommun. Och det har lett till att man nu beslutat att genomföra en undersökning bland de tillresta besökarna.
– Det är viktigt för oss alla att veta vilka besökarna är och hur de väljer att bo under sin vistelse. Vi har ju koll på hur många som övernattar i kommersiella boenden, men inte hur många som bor i privata stugor, vilket är mycket vanligt under ett sådant här evenemang.
Undersökningsföretaget Research One:s utfrågare kommer att ställa frågor till åskådare på olika platser kring rallyt, om var de kommer ifrån, var de bor under rallyt och hur länge de stannar, till exempel.
Hur ska ni konkret använda underlaget ni får fram?
– Vårt mål är att lära oss ännu mer om rallybesökaren. Och för oss är det viktigt att veta om exempelvis infrastrukturen behöver utvecklas för att kunna locka ännu fler besökare – till olika evenemang. Framöver kommer respektive kommun att kunna använda resultatet från undersökningen i sina evenemangsstrategier och det är en enormt stor fördel.