Fjällbesökarna har blivit allt fler i Ramundberget, både under sommar – och vintersäsongen. Suget efter nya naturupplevelser har lett till ett nytt äventyrscenter som kan leda till fler jobbtillfällen. Philip Flacké, är VD och ägare Ramundberget.
– Vi har märkt en ökad efterfrågan från våra gäster att söka sig bortom backar och spår. Vi ville möta gästernas önskemål och de har alltid visat vägen, därav denna satsning. Våra guider kan området, har förståelse för naturens villkor och kan ge våra gäster en trygg men äventyrlig och minnesvärd upplevelse. Via vårt center önskar vi att lättillgängligt ge bästa möjliga information och inspiration, de olika aktiviteterna kan även bokas online, säger han.
Vad hoppas ni blir resultatet av investeringen?
– Vi har anställt en guide på årsbasis och en guide per säsong under vintern och sommaren och kommer dessutom att ta in fler vid behov. Vår förhoppning är att skapa nya aktiviteter och därmed ytterligare arbetstillfällen framåt. Vi vill utöka både vårt vinter- och sommarerbjudande och med den här satsningen befästa Ramundberget som Sveriges bästa äventyrsdestination för hela familjen – året runt.
Att rekrytera inom besöksnäringen kan som bekant vara tufft i dessa tider, hur har det fungerat till det nya äventyrscentret?
– I stort sett bra. Vi har en stor del andel återkommande personal som delar vår passion, vilket gläder oss och vi ser som ett gott betyg. Men den osäkerhet som finns inom restaurangnäringen har påverkat även oss. Vi upplever att rekryteringsprocesserna har tagit lite längre tid i år, säger Philip Flacké.
Hur har pandemin påverkat verksamheten i stort?
– Vi har sett en ökad tillströmning för både vinter- och sommarsäsongen. Över lag har det påverkat oss positivt då vi har haft en jämnare beläggning och flöde.