Annons

Redo för incheckning i hotellkvarteret Urban Escape

NYHETER. Tre tak om 2500 kvadratmeter som sammanlänkas av broar. Det är en unik byggkonstellation ovan Brunkebergstorg. Därinunder invigdes under torsdagen kvarteret Urban Escape, det största utvecklingsprojektet i Stockholm sedan 1970-talet och med en prislapp om 5 miljarder. 
Annons

I kvarteret Urban Escape ingår hotellen At Six och Hobo samt Frida Ronges restaurangdel Tak. När allt är klart år 2019 beräknas byggkostnaden att landa på 5 miljarder kronor.  Idag öppnades det för allmänheten.

 

Petters restaurang Käk öppnar

Inne i Gallerian på Hamngatan hörs en sågklinga och byggarbetare i skyddsvästar och hjälmar pilar fram och tillbaka utanför fönstren. Det råder en febril aktivitet för att få klart allt till invigningen av det nya kvarteret Urban Escape vid Brunkebergstorg. Vi når dit via en ännu hemlig gång, och passerar en vinbar tills vi står mittemot At Six lobby.

– Det känns enormt bra, det är första delen som vi öppnar upp. Jag är både lättad och euforisk, säger Niklas Haglund, projekt- och byggchef på AMF Fastigheter.

Han berättar att fokus i arbetet är att göra torget levande. Och det har skett genom att omgärda det med publika verksamheter, som hotell och restauranger.

– Runt torget ryms At Six och Hobo samt Frida Ronges restaurang Tak. Och på själva torgytan kommer det att fyllas på med uteserveringar och planteringar. Vi har också tre restauranger som öppnar under året, bland annat artisten Petters hamburgerrestaurang Käk. Så det kommer att bli ett riktigt mat- och dryckestorg.

 

Både folkligt och lyx

Arbetet med kvarteret har pågått i tre år och är det största utvecklingsprojektet i Stockholm city sedan 1970-talet. Det handlar om en total byggkostnad på cirka 5 miljarder kronor.

– När projektet började 2011 så var det mycket prat om utflyttning från innerstan. Men vi var säkra på att trenden med urbanisering skulle fortsätta. Därför bestämde vi oss för att storsatsa och göra det här till något unikt, i samarbete med staden, våra hyresgäster och Choice. Det här är ett samarbete för att återskapa dragningskraften i city och vi har tillsammans gått all in.

Tanken är att skapa något som sticker ut genom att jobba med kontraster, berättar Niklas Haglund, medan vi promenerar genom Gallerian mot hotellet At Six. Det är det folkliga som ligger granne med lyx som är nyckeln. 

Som Besöksliv tidigare rapporterat om så har lyxhotellet At Six länge varit en snackis.

[LÄS MER: ”Stordalen: ”Vi ska öppna världens bästa hotell”]

 

Ronge gör sushi på svenska

En trappa upp från dess lobby luktar det sågspån. Några byggarbetare lutar sig över en bardisk och sågar lister. Samtidigt dukar serveringspersonalen upp hotellets första lunch i restaurangen. Efter en hissfärd högst upp i huset berättar Niklas Haglund att det är just taken som sticker ut i det nya kvarteret.

– Vi sammanbinder taken med tre broar och har totalt 2500 kvadratmeter takyta. Förutom restaurangen Tak så blir det ytterligare en takbar i huset bredvid, där ska våra hyresgäster även få ett utomhusgym. Det är unikt i norra Europa att knyta ihop taken i ett kvarter på det här sättet.

På våning 10 och 11 huserar Tak i regi av kocken Frida Ronge. Restaurangen erbjuder en 360-graders utsikt över Stockholms takåsar, slottet och stadens inlopp. Den öppnar i kväll men allt är inte klart ännu. En elektriker lägger sista handen vid att installera lokalens lampor.

– Jag ser fram emot att ta hand om våra första gäster i kväll. Vårt koncept är nordisk och japansk gastronomi, svenska råvaror med tekniker från Japan, så som sushi på svensk fisk. Vi har också en egenutvecklad sake som bryggs i Kobe, säger Frida Ronge.

 

Samarbetar med andra

Vi tar hissen ner till fjärde våningen och här öppnar sig Hobos lobby där man kommer att checka in de första gästerna i dag. ”Hipsterlounge!” utbrister någon om en lång bardisk där en uppstoppad kakadua spejar ut över väggar täckta av konstböcker och resemagasin.

Hotellchefen Mattias Stengl slår sig ned i en av sofforna. Han har sett fram emot öppningen länge.

[LÄS MER: ”Han är 25 år gammal och redan gammal i gemet som hotell-vd”]

– För två timmar sedan var jag jättestressad, men nu känns det fantastiskt. Vi har planerat det här i ett och ett halvt år. Äntligen får vi köra igång.

Han berättar att det som skiljer Hobo från andra hotell är att de försöker skapa en puls genom att bjuda in samarbetspartners redan i utformningen av hotellet. Exempelvis designers, varumärken, dj:s och klubbarrangörer.

– Det unika är att vi samarbetar med andra. Ett exempel på det är Spaceby, en sex kvadratmeterstor yta där vi bjuder in kreatörer och startups som får interagera med gäster. Det skapar en härlig puls.

 

Makten i gästernas händer

Hotellets 201 rum är inredda med stora fönster och trädetaljer. Här kan gästerna producera sin egen musik via en så kallad Pocket Synth.

– Med Hobo vill vi utmana hur ett hotell sett ut och fungerat. Lekfullheten med de små syntarna är ett exempel. Ett annat är vår syn på housekeeping, säger Mattias Stengl.

Jenny Bark är House Manager på Hobo och hon har utvecklat hotellets housekeeping-koncept.

Vi vill lägga makten i gästernas händer, så att de kan ta ett eget beslut om när de vill ha rummet städat. Istället för den traditionella dörrskylten Do not disturb så vänder vi på det, till Please disturb.