När 2019 summeras för utländsk turism i Sverige kommer resandet från Tyskland visa på ett rekordstarkt år. Redan mellan januari och oktober gjorde tyska turister 318 000 fler övernattningar i Sverige än under samma period året innan. Det visar färsk övernattningsstatistik från Tillväxtverket/SCB.
Nils John, landschef för Tyskland på Visit Sweden. Vad beror ökningen på?
– Det går inte att hitta en särskild trend eller händelse som påverkar ett enskilt år, utan det är ett långsiktigt arbete från oss och hela besöksnäringen. En teori är kanske att många valde resmål norrut i år efter den varma sommaren förra året. Bokningsläget var ovanligt starkt redan i början på året. Valutaeffekten spelar också in, även om vi inte tror att det är enbart det som avgör vilket land man reser till.
Vad betyder den tyska turismen för svensk besöksnäring?
– Den är värdefull på flera sätt. Att mer än 3 miljoner övernattningar från Tyskland leder till att mycket pengar spenderas i Sverige säger sig självt. De resenärer vi når genom samarbetet med tyska researrangörer, RESA, och som bor på hotell, spenderar drygt 2 000 kronor per person och dygn på plats i Sverige.
Det ligger också ett stort värde i att tyska resenärer rör sig i stora delar av Sverige och gör mycket saker, enligt Nils John.
– Är de nöjda med resan så vill de komma tillbaka och berättar gärna vidare för vänner och bekanta. De älskar den svenska idyllen och vill ta till sig den så mycket som möjligt när de är här.
Vad är det tyskarna gillar specifikt med Sverige och svenska företag i besöksnäringen?
– Ska man säga en sak så är det svenskarna själva. Tyskarna upplever människorna som genuina, informella och äkta och uppskattar en personlig relation. Upplevelser där man får komma svenskarna inpå livet uppskattas mycket, exempelvis Meet the Locals.
Vad kan svenska företag i besöksnäringen göra ännu bättre för att attrahera denna nyfikna och köpstarka målgrupp.
– De företag som har koll på vad tyskarna uppskattar och förväntar sig har stora chanser att få dem som återkommande gäster. Information på tyska är värt att lägga energi på, speciellt det som används för att planera och boka en resa. Tyskarna vill veta vad de kan vänta sig av resan och uppskattar bra service.