Sommaren 2015 var mycket framgångsrik för Scandic, men årets sommarsiffror blev ännu bättre. Hotellen i alla fyra nordiska länderna samt Tyskland ökade både försäljning och vinst. Stor efterfrågan och välfyllda hotellrum ökade intäkterna.
– Det är vårt fjärde starka kvartal i sträck och jag vågar säga att 2016 som helhet blir ett starkt år, säger vd Frank Fiskers.
Nya Haymarket lyfte
På den svenska marknaden, som är Scandics största, bidrog nyöppnade Haymarket och Scandic Continental till att försäljningen ökade rejält, drygt 9 procent till 1,5 miljarder kronor och vinsten ökade med 10 miljoner kronor.
Utan de två nya Stockholmshotellen var försäljningsökningen mer beskedlig: Men det är inte ett tecken på att den svenska högkonjunkturen för hotellen är på väg att mattas av enligt Fiskers.
– Det var knökfullt på de svenska hotellen redan förra sommaren, bland annat tack vare den stora Jehovas Vittneskongressen i Stockholm, och det var knökfullt i sommar också. Vi ser inga tecken på svaghet i marknaden. Makroekonomin i Norden ser överlag bra och bokningarna inför 2017 är tillfredsställande, säger Frank Fiskers.
Norge, där hotellmarknaden lidit av nedgången på oljedestinationerna, fick ett lyft under sommaren. Den svaga norska kronan gjorde det mer överkomligt att semestra i landet i sommar. Både beläggning och priser ökade liksom RevPar (+11 procent) jämfört med förra året. Men om den positiva trenden fortsätter i höst när turisterna ska ersättas av affärsresenärer återstår att se.
– Jag är försiktigt optimistisk, säger Frank Fiskers.
Nordiska chefen fick gå
Även Scandics hotell i Köpenhamn utmärkte sig positivt under sommaren tack vare fler kryssningsturister som började och avslutade sina kryssningar samt många kongresser.
– Staden har verkligen en attraktionskraft som internationell destination.
Tidigare i höstas beslutade Frank Fiskers att lyfta upp landscheferna i koncernledningen. De rapporterar nu direkt till honom. Som en konsekvens fick den nordiska operativa direktören Martin Creydt, som jobbat nära Fiskers under båda hans sejourer som vd, lämna företaget.
– Martin har varit nästan ovärderlig för mig. Men jag ville ha en så platt och snabbfotad organisation som möjligt och ha landscheferna – och i förlängningen hotelldirektörerna – närmare mig, så då är det här rätt väg att gå.