Sedan hans tillträde 2017 har tf vd Anders Blomquist arbetat med att omstrukturera Grönklittgruppen, – som omfattar en campingkedja, två outdooranläggningar och två temaparker, – genom avyttringar och planerade förvärv. I december 2017 såldes bland annat äventyrslandet Tomteland. Målet framåt är att öka både omsättning och lönsamhet i koncernen.
Hur har sommaren varit?
– För våra campingar har det varit rekord överallt, vilket jag hoppas är en kombination av det fina vädret och att vi gör rätt saker och erbjuder bra upplevelser. Vädret har också gjort att vi på vissa anläggningar inte har nått upp till förväntade försäljningsnivåer, det är för varmt för att besöka inomhusattraktioner och djurparker, säger Anders Blomqvist och tillägger:
– Det är en av anledningarna till att vi är diversifierade, att det ska finnas delar som bär när andra inte gör det.
Anders Blomqvist egen sommar har inneburit mycket jobb, men han har också haft möjlighet att njuta av vädret och skärgården. Koncernen befinner sig på en tillväxtresa, och söker potentiella förvärv, särskilt för Svenska Campingpärlors räkning. Även föregående vintersäsong slog Grönklittsgruppen rekord på sina anläggningar, vilket ger ett bra avstamp för framtida investeringar, menar Anders Blomqvist.
– Dels vill vi växa organiskt på alla anläggningar som vi driver, dels har vi en tydlig strategi när det gäller Svenska campingpärlor, där vi vill växa och öka omsättningen genom att förvärva fler campingplatser. Där hoppas vi kunna tillföra engagemang och kunnande.
Vad för typ av anläggningar tittar ni på?
– De måste passa in i vårt kedjekoncept, vilket betyder att de måste ha något extra i form av standard, läge eller storlek. Det måste vara väldigt fina platser och ha en potential. Vi tror på större platser för att kunna dra nytta av skalfördelar. Vi tittar också på möjligheten att driva anläggningar åt andra ägare, eftersom vi är bra på att utveckla campingar och få gäster att komma tillbaka, och på så sätt öka omsättningen.
Sommaren är snart slut, vad händer i höst?
– Vintersäsongen står för dörren i vår bransch, och även där har vi investeringar att göra, bland annat i nya boenden, utveckling av fastigheter, mindre liftar och snökanoner.
Ni har tidigare kommunicerat en kommande börsnotering på Nasdaq, hur långt fram ligger den?
– Det är en målsättning från ägarnas sida, och det ska ske så fort som möjligt. Men vi ska nog ha ytterligare en anläggning för att få den volymen som behövs. Det blir tydligare om vi omsätter runt en halv miljard, och idag ligger vi på cirka 375 Mkr. Så gissningsvis blir det först om ett år.
Ni växer, samtidigt är det svårt att hitta personal till besöksnäringen, hur löser ni det?
– Besöksnäringen är inne i ett skede där vi möter internationell konkurrens och där gästernas förväntningar ökar. Det innebär att vi har stort behov av väldigt duktiga människor. Vår lösning är att vi kan erbjuda människor anställning under en stor del av året. Vi vill ju vara en attraktiv arbetsgivare och visa att det finns stora möjligheter om man väljer att jobba hos oss.
Camping växer som intresse och företeelse. Hur ser du på konkurrensen?
– Det vi ser hända både nationellt och internationellt är att vi möter hårdare konkurrens, samtidigt som vi ser att allt fler tycker att upplevelser är viktiga. För att möta konkurrensen har vi som sagt olika verksamhetsben. Med Svenska Campingpärlor paketerar vi campingupplevelsen för att ge semestern guldkant.
Vad ligger bakom campingens medvind?
– En fin campingplats idag är annorlunda idag. Idag är det stugor och aktivitetsprogram som har förändrats. Många har husbil och husvagn idag, och vi har helt nya gäster. Serviceanläggningarna idag är jättefina. Dessutom är det prisvärt.
Snart vinter, vad hoppas du på kommande säsong?
– Jag hoppas på en lika bra säsong som i fjol. Båda våra stora anläggningar vintertid är väldigt snösäkra, så båda kommer att ha snö även när inte någon annan har det, så vi har höga förväntningar. Vi ska nog kunna nå förra årets omsättning, och lite till.