Annons

Rekordsommar spås för svensk turism

zoom Det finns planer på att locka mer än finska turister till Höga Kusten, även tyskar, holländare och belgare står på agendan.
Det finns planer på att locka mer än finska turister till Höga Kusten, även tyskar, holländare och belgare står på agendan.
NYHETER. Det varma vädret, fler utländska turister och stora evenemang. Det är några av dragplåstren som fått landets turistdestinationer att räkna hem en ny rekordsäsong. 
Annons

Turistdestinationer runt om i landet vittnar om en högtryckssommar – både när det kommer till väder och besökare.

SCB:s statistik för hela landet gällande gästnätter kommer först i oktober, men redan nu går det att utläsa att det varit en rekordsäsong för Höga Kusten i Ångermanland, enligt Peter Holmqvist, vd för Höga Kusten Destinationsutveckling AB.

– De senaste åren har besöksstatistiken varit jättebra, vi har slagit nya rekord varje år. Efter förra året trodde vi att det skulle stagnera, men jag har träffat många hotellentreprenörer och restauratörer som säger att det är ännu bättre beläggning i år. Ulvö Hotell har i princip varit fullbelagt hela sommaren, och trots att vi satt in extraresurser för färjorna ut till Ulvön så har trycket varit för stort.

Kommuner gick samman för turism

Det finns flera skäl till att turisterna lockats till Höga Kusten. I grunden ligger områdets goda tillgång på uteaktiviteter, som går i linje med den starka vandringstrenden just nu. I kombination med detta har fyra kommuner, Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik, samarbetat för att främja besöksnäringen i området.

De har lagt ner sina respektive turistverksamheter och istället gått ihop under varumärket Höga Kusten, via bolaget Höga Kusten Destinationsutveckling AB.

– Det har lett till att de rekommenderar varandra över kommungränserna. Och det är viktigt, var för sig har kommunerna för få besöksanledningar, men tillsammans har vi ett svårslaget utbud. Historiskt har Höga Kusten varit en genomfartsdestination, där besökarna stannat till och sedan åkt vidare. Men då vi hjälper varandra stannar de fler dagar, säger Peter Holmqvist.

Finsk riktning funkade

Höga Kusten och Visit Sweden har också samverkat i en kampanj gentemot den finska marknaden.

– Vi jobbar med ett gemensamt projekt för att utveckla våra gemensamma världsarv. Vi gör det tillsammans med Vasa kommun på den finska sidan och här har även Visit Sweden hakat på. Och kampanjen har redan gett resultat, vi har fler turister från Finland i år.

Hur kan ni bli ännu bättre?

­ – Vi vill skapa mervärden, bygga fler attraktioner och jobba med kulturutveckling som besöksanledning. Det handlar om alla älvdalar som går att besöka och om Ådalshändelserna, sådant är besökare villiga att betala för att uppleva.  

Även Göteborg som destination har sett ett uppsving i besökarantalet jämfört med förra årets säsong.

– Vi har märkt under juni och juli att vi mer än matchar förra årets rekordsommar, så den positiva trenden har fortsatt här. Trots att vi förra året hade publikdragaren Volvo Ocean Race så ökade ändå antalet gästnätter i år. Det är smått otroligt, säger Fredrik Beckman, ansvarig för press och medierelationer, Göteborg & Co.