Restaurang Äng startade 2019 av Ann-Catrine Johansson och Filip Gemzell. Idén till konceptet började de fila på när de arbetade tillsammans på Svalbard och det blev succé från start.
Grattis, hur känns det att ta hem det här priset?
– Tack, vi är väldigt glada och väldigt hedrade. Det är en fin utmärkelse. Dagens Industri är en populär tidning för våra gäster så det är väldigt positivt för oss, säger Ann-Catrine Johansson.
Vad var det som gjorde att ni vann tror ni?
– Det är svårt att sätta fingret på, men jag skulle säga att det handlar mycket om att vi har ett helhetstänk i allt vi gör. Vi flyttade till vårt nya hus den 1 juli i år som ligger just på ängen och omgivningarna gör självklart sitt till, säger Ann-Catrine Johansson och Filip Gemzell fyller i:
– Äng består av ett flöde. Under middagen flyttar gästen runt i olika rum för att få olika upplevelser i form av omgivning, musik och så maten förstås.
Berätta mer om ert koncept?
– Det började med att vi ville skapa en lite större upplevelse, vilket då innebar ganska många serveringar och då började vi tänka på vad som är bäst för gästen. Hur tycker vi själva om att äta? Om man ska ha så många serveringar och upplevelsen tar fyra timmar så kommer man att bli trött på att sitta på samma ställe. Där föddes idén om olika rum och förflyttningar. Vi ville skapa en upplevelse i världsklass, men med lokala råvaror och förankring på platsen.
Vad innebär det här priset för er som destination?
– Det här är verkligen ett erkännande i att vi skapat något fint som når ut och det är väldigt roligt att dela detta med hela vårt team. Alla lägger verkligen sitt hjärta i det de gör varje dag, så vi är otroligt glada i teamet här.
Hur ser er målgrupp ut och hur marknadsför ni er?
– Vår gästbas är lite blandad, vi har väldigt trogna lokala gäster som varit med oss under hela resan från starten 2019 och som besöker oss frekvent. Det är vi naturligtvis glada för, säger Filip Gemzell.
– Vi har även en ganska stor kundbas från Danmark just nu, vilket är kul. Det kommer många svenskar uppifrån landet också och vi har också nått ut mer och mer i Europa och även USA. Det passar ju verkligen bra att bli utsedd till Årets resmål då, fyller Ann-Catrine Johansson i och fortsätter:
– Vi gör inte så mycket marknadsföring, det låter vi gästen göra åt oss. Det är det finaste betyget man kan få när andra gäster rekommenderar en. Och så har vi nått ut till media, som till exempel nu när vi tagit emot det här priset.
Ni var på plats igår, hur var stämningen?
– Det var väldigt väl arrangerat och också på en vacker plats – Nationalmuseum i Stockholm. Stämningen var på topp. Det var härligt mingel med branschkollegor och så var det naturligtvis också lite nervöst inför prisutdelningen. Vi visste ju inte om vi skulle kamma hem något pris.
Både Ann-Catrine Johansson och Filip Gemzell har arbetat länge i restaurangbranschen.
– Vi har jobbat inom mat så länge vi kan minnas – med hjärta och passion. Jag har arbetat i Sverige och Norge medan Filip även har bakgrund i London, men vi träffades när vi jobbade på Svalbard och det var där vi började tänka på vad vi önskade skapa i framtiden.
Vad står näst på tur för restaurang Äng?
– Det som är väldigt aktuellt för oss är att vi har smygstartat vår nya frukostsatsning. Vi går fullt ut med den i mitten av januari och erbjuder en avsmakningsmeny. En meny som är gjord på samma sätt som kvällsmenyn, men som inte pågår under fyra timmar och som serveras i glashuset hos oss. Vi kommer till exempel att erbjuda en pannkaksbaserad meny och en grötbaserad meny och mycket mer. Sådant som man associerar med frukost.
Restaurangpriset har delats ut sedan 1983 och firade därmed 40 år i år. Utöver Restaurang Äng, kammade även Sturehof hem priset som Årets affärskrog och Jeanette Mix, som äger boutiqehotellet Ett hem, belönades med Årets affärskrogs hederspris.