– Det är en trend att kunskapen om färsk fisk minskar, tyvärr. I mina föräldrars generation var det självklart att köpa och rensa fisk hemma. Men idag är den kunskapen inte lika självklar, säger Jens Odén på Brasserie Lipp.
Så kom han tillsammans med köksmästaren Ola Andersson på idén att lyfta fram ostron som livsmedel. Till Brasserie Lipp bjöds en grupp 3-9-åringar för att kalasa på ostron och det hela filmades. Reaktionerna låter inte vänta på sig när barnen tar för sig från platåerna: ”Åh vilket stort skal!” utropar en pojke. ”Som en snigel” ropar en annan, medan en tredje kastar sin lossade mollusk över bordet. Därefter utbryter ett kastkrig av ostron och krossad is.
Efter en stund kommer barnens recension: ”Värre än bajs”.
Vill väcka nyfikenhet
Lipp antog utmaningen. För att anpassa råvaran efter målgruppen så skapades receptet ”ostron nuggets”. Helt plötsligt vaknade smaklökarna hos de juniora smakdomarna – rätten blev en succé.
I sommar tar man det ett steg längre. Då kommer man bjuda alla barn till vuxna som beställer in ostron på ett gäng egna.
Så varför denna kampanj?
– I grunden handlar det om att sprida glädjen kring mat. Vi tror inte att det kommer att finnas ostron på menyerna varje månad i skolan efter detta men vi vill väcka en nyfikenhet, säger Jens Odén.
Själv minns han sina första ostron som 17-åring då han fick åka med några ostronfiskare ut vid ebb, strax söder om Bordeux på kusten där tv-programmet Fångarna på Fortet spelas in.
Barnen gör restaurangvalet
– Det är inte lätt för någon att börja äta ostron. Vin var inte heller så lätt men sen kan man hitta en njutning i det, säger han.
Samtidigt så tycker han att barn nuförtiden blivit mer medvetna gäster. På Brasserie Lipp arbetar de aktivt med att göra en lite roligare barnmeny.
– Jag har stamgäster som är familjer där barnen valt att de ska komma till just våra krogar. Att säga att barn inte vågar prova nya maträtter fungerar inte idag.
Kommer ni att förbjuda köttbullar nu på menyn?
– Absolut inte. Men om vi gör dem så kommer de vara närproducerade och vällagade. Vi vill att våra barn ska i sig rätt råvaror.
Ostron är ju en lyxig råvara. Hur kommer det här att påverka er köksprocent?
– Det kommer inte bli några problem. Vi får lägga det på marknadsföringskontot i sådant fall. Vi vill göra folk nyfikna på mat överhuvudtaget, det är hela tanken med detta, säger Jens Odén.
[SE FILMEN: Här testar barnen ostron för första gången]