Annons

Restaurangbranschen vill behålla oanmälda kontroller

zoom Stefan Lundin (Visita)       Jenny Leijonhufvud (MAX Burgers) Henrik Nerell (McDonald's)
Stefan Lundin (Visita) Jenny Leijonhufvud (MAX Burgers) Henrik Nerell (McDonald's)
NYHETER. Till skillnad från Livsmedelsverkets nya vägledning vill restaurangerna ha kvar de oanmälda kontrollerna. Visita och medlemmar som McDonald’s och Max Burgers menar att de oannonserade besöken stärker livsmedelssäkerheten och branschens trovärdighet.
Annons

Livsmedelsverket har tagit fram en vägledning till kontrollmyndigheter angående anmälda och oanmälda kontroller. Ambitionen är att närma sig Jordbruksverkets tolkning, vilket innebär att en föranmälan görs inför kontrollerna. Idag är huvudregeln att kontroller utförs oanmälda, något som Visita och dess medlemmar inte ser någon anledning att förändra. Tvärtom så föredrar och uppskattar medlemsföretagen oanmälda kontroller. Det konstaterar Stefan Lundin, chefsjurist inom branschjuridik på Visita.

– Oanmälda kontroller gör det enklare att upptäcka brister hos företag som inte skött sin livsmedelshygien, men även hos skötsamma företag kan eventuella brister som uppstått på grund av misstag upptäckas av kommunen. Det uppskattar företagen som vill att det ska upptäckas så snart som möjligt så att man kan rätta till det. Däremot bör man som kommun se till att inte belasta företaget i onödan genom att till exempel utföra kontroller mitt i lunch- eller middagssittningar, säger han.

Stefan Lundin konstaterar dock att det i vissa fall kan vara fördelaktigt med föranmälda kontroller.

– Det kan till exempel handla om restauranger med väldigt begränsade öppettider eller att man behöver säkerställa att man har rätt bemanning på plats eller behöver ha förberett dokumentation. Men det finns inte tillräckliga skäl att införa föranmälda kontroller som huvudregel då fördelarna inte överväger riskerna, säger han.

Ett viktigt verktyg

Henrik Nerell, kommunikationschef på svenska McDonald’s, förklarar att det är en syn som delas av kedjans restauranger i landet.

– Vi vill gärna ha kvar de oannonserade besöken som är en bra hjälp för verksamheterna. Alla kan städa inför en annonserad kontroll men det viktigaste är att det fungerar som det ska varje dag. Varje restaurang vill givetvis alltid att allt ska vara godkänt, men i verkligheten är det människor som jobbar och ibland uppstår avvikelser som behöver rättas till. Det är ett viktigt verktyg som ligger i alla kommuninvånarnas intresse, säger han.

McDonald’s har även egna kontroller, både annonserade och oanmälda, liksom inspektioner som utförs av ett externt företag.

– Det är en oerhört viktig fråga för alla restauranger, att man får en regelbunden uppföljning vad gäller rutinerna. I slutändan handlar det om att hjälpa restaurangerna så att allt fungerar som det ska, säger han.

Minst tolv besök per år

Också MAX Burgers ställer sig bakom remissvaret från Visita.

– I dag sker både oanmälda och föranmälda tillsynsbesök och vi uppskattar båda, men grundregeln är att det ska vara oanmält. Det är viktigt, inte minst för att bibehålla trovärdigheten för restaurangbranschen. Vi ser verkligen besöken som en hjälp och har nyligen valt att sätta upp kontrollrapporterna på våra entrédörrar. Rapporten sitter kvar tills uppföljning sker, vilket vid mindre avvikelser kan vara först ett år senare. Om en gäst därför har frågor om ifall avvikelser åtgärdats så får de gärna fråga restaurangens personal, säger Jenny Leijonhufvud, kvalitetssäkringschef på MAX Burgers.

Även MAX Burgers har interna inspektioner, hur många handlar det om per år?

– Varje restaurang får minst tolv besök per år av MAX egna internrevisorer, och de sker alla öppettider på dygnet och 365 dagar om året. Besöken är alltid oanmälda för att syftet är att följa upp att rutiner fungerar och alltid följs. De är ett jätteviktigt verktyg i arbetet med ständiga förbättringar. Vi kan utveckla rutiner centralt, men detta är vårt sätt att säkerställa att de verkligen fungerar ute i restaurangerna.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!