Annons

Restaurangkedja växer – både i Sverige och utomlands

zoom Peter Blaha, kommersiellt ansvarig för Fiffis Sverige
Peter Blaha, kommersiellt ansvarig för Fiffis Sverige
NYHETER. Med en prisvärd och varierad meny vill Fiffis vara ett alternativ till snabbmatskedjorna. I mitten av oktober öppnar den tredje restaurangen i Sverige och efter det väntar etableringar utomlands.
Annons

Tanken är att det nya restaurangkonceptet Fiffis ska ta plats i köpcentrum och andra centrumlägen för hög tillgänglighet. I kombination med en meny med allt från klassisk husmanskost till pasta, pizza och veganrätter vill kedjan vara ett nytt alternativ för matpausen under resan eller shoppingturen.

– I dag är det svårt att hitta en bred meny som känns prisvärd. Hos oss ska alla i familjen kunna hitta något som faller dem i smaken, säger Peter Blaha, kommersiellt ansvarig för Fiffis Sverige och vd för Thunberg Företagspartner som är masterfranchise för Fiffis restauranger i Sverige.

Passande koncept i lågkonjunktur

Den första restaurangen öppnade i Ulricehamn i slutet av 2021 och den andra i köpcentret Centrum Syd i Skåne i mitten av september i år. Näst på tur är Burlöv Center utanför Malmö där Fiffis öppnar i mitten av oktober.

– Vi har fått väldigt bra feedback från våra gäster så här långt. Det är ett passande koncept i en lågkonjunktur också, när folk har mindre pengar att röra sig med, säger Peter Blaha.

I expansionsplanerna ingår även att öppna restauranger i Storbritannien, Spanien och på Malta före årsskiftet. Restaurangerna kommer att se likadana ut var i världen du än besöker Fiffis. Personalen får samma utbildning och inredare från Ikea har konceptualiserat restaurangerna för att ge uttryck för den skandinaviska känslan.

– Det enda som kommer variera är den del av menyn som är lokalt anpassad husmanskost, de internationella rätterna kommer att se likadana ut.

Deltar i projektet A Meal For A Meal

En del i att hålla nere priserna är att alla moment i tillagningsprocessen är noga avvägda. Allt från mängden råvaror och hur maten tillreds till att servera rimliga portioner som gästerna orkar äta upp så att maten inte slängs i onödan. Detta är också en del i restaurangkedjans vision om att bidra till en bättre miljö och omvärld. Fiffis deltar i CSR-projektet A Meal For A Meal i samarbete med SOS Malta, vilket innebär att kedjan för varje såld måltid skänker en måltid till skolbarn i Uganda.

– Vi vill göra skillnad. Både genom att minska matsvinnet och att ge tillbaka något för varje måltid som säljs på någon av Fiffis restauranger till dem som har en tuffare vardag, säger Peter Blaha.