TGI Fridays öppnade sin första restaurang 1996 vid Stureplan i Stockholm. I dag har kedjan, efter öppningen i Täby Centrum 7 oktober, fyra restauranger i Sverige och sex stycken i Norge. Joel Bergman är marknadschef och han är nöjd med starten i Täby.
– Vi öppnade lägligt inför julhandeln och det har varit ett stort tryck från första dagen, med fullbokade luncher och väntelista.
Letar enheter i köpcentrum
Den nya restaurangen har sittplatser för 300 personer och ett separat rum för gruppbokningar. Det är kedjans första restaurang i en förort och det är även premiär för en etablering i ett köpcentrum.
– I takt med att köpcentrum erbjuder en större upplevelse så blir det attraktivt för oss att finnas där. Just nu letar vi nya lokaler och köpcentrum ligger högt upp på agendan. I Sverige har vi bara restauranger i Stockholm och Malmö, så det finns en stor potential i andra städer.
Nästa år kommer två nya restauranger att öppna i Norge, men för Sverigemarknaden finns för tillfället inget bestämt, berättar Joel Bergman.
Hur ser du på konkurrensen i Sverige?
– Vi märker av en ökad konkurrens, helt krasst har vi fyra olika marknader med lokala konkurrenter och kedjor. Så vi tar inget för givet, vi måste hela tiden uppdatera oss vad gäller allt från lokaler till menyerna. Hittills har det gått mycket bra, förra året hade vi försäljningsrekord i Kungsträdgården.