– Det är bråda tider för oss, i februari 2017 öppnar vi vår nya restaurang i Malmö och i december samma år öppnar vi i Tivoli i Köpenhamn. Just nu söker vi en franchisetagare som kan driva flera restauranger i regionen, säger Zócalos vd Einar Örn Einarsson.
”För mig var det naturligt”
Malmörestaurangen blir Zócalos nionde i Sverige. Och på Island, där Einar Örn Einarsson startade företaget 2002, finns ytterligare nio restauranger. Han beskriver konceptet som en blandning av mexikanska taquerior och gatumat i San Fransisco.
– Jag har bott både i Mexiko och i USA och gillar den typen av mat. Jag studerade på Northwestern University i Chicago och när jag var färdig 2002 så flyttade jag hem och tog fram det här matkonceptet. För mig var det naturligt.
Zócalo har ett fokus på hållbarhet och det har blivit en framgångsfaktor.
– En viktig del är att vi står för kvalitetsråvaror och hälsa, det är ovanligt i snabbmatsvärlden. Våra kunder vill veta vad de äter, därför redovisar vi på kvittot vilka ingredienser som använts.
Sedan starten har de haft en stabil utveckling, i år beräknas omsättningen bli 40 miljoner kronor – en ökning med 15 procent jämfört med 2015.
Säljmål på 70 miljoner
Nästa år förväntas försäljningen landa på cirka 70 miljoner kronor och bakom ligger en stor expansion. Planen är att öppna tre nya restauranger i Stockholm inom ett halvår och sex nya i Malmö inom fem år.
I december 2017 öppnar Zócalos första danska restaurang när Tivoli i Köpenhamn inviger sitt restauranghörn.
– Det är ett mat-torg med femton olika restauranger. För oss är det här en spännande etablering eftersom stället är öppet både för tivoligäster och för dem som kommer utifrån, säger Einar Örn Einarsson.
Det som möjliggör den höga expansionstakten är att en majoritet av nyetableringarna säljs till franchisetagare.
– Varje restaurang kostar två miljoner kronor och vi har som mål att ha cirka trettio ställen inom fem år. Men vi ska bara öppna runt fem av dem själva, resten säljer vi till franchisetagare. Tack vare att vi under åren jobbat fram standardiserade rutiner för restaurangdriften så går det fort för dem att komma igång.
Ni har en hållbar profil, vilka svårigheter innebär det när ni växer?
– Vi måste se till att utbilda franchisetagarna och få dem att förstå hur vi tänker. Sedan finns det alltid olika rutiner kring kommunal sophämtning som gör det svårt. Men vi har ett bra samarbete med Menigo och de ser till att hålla samma standard överallt.
Fokus på svensk marknad
Einar Örn Einarsson berättar att de kontinuerligt får erbjudanden från fastighetsägare i Sverige om lokaler att etablera sig i. Och den svenska marknaden är företagets huvudfokus.
– Vi kommer att expandera snabbast i Sverige. Vårt koncept fungerar bra här eftersom svenskar uppskattar hälsosam snabbmat och de litar på oss. Jag hoppas att vi kan ha fyrtio restauranger i landet inom tio år.