Annons

Revanschresultat för Parks and Resorts

zoom Christer Fogelmarck, Parks and Resorts  Foto: Bingo Rimér
Christer Fogelmarck, Parks and Resorts Foto: Bingo Rimér
NYHETER. Så ökade resultat och gästnöjdhet- trots kortare säsong och färre besök. Besöksliv har pratat bokslut med Christer Fogelmarck, koncernchef Parks and Resorts.
Annons

När nöjesparkskoncernen Parks and Resorts presenterar delar av sitt bokslut för 2021 är det med en känsla av revansch för koncernchef Christer Fogelmarck. Trots kortare säsong och begränsat gästantal är både resultat och gästnöjdhet högre än normalåret 2019.  

Parks and Resorts har ännu inte publicerat sin finansiella rapport för 2021, men i ett pressmeddelande lyfter nöjesparkskoncernen fram några höjdpunkter. Omsättningen, trots begränsad kapacitet, landade på drygt 1,2 miljarder kronor (1,4 2019), men både resultat och gästnöjdhet var högre än föregående normalår, enligt koncernchef Christer Fogelmarck.

–Det ligger två skäl bakom: det ena är att vi fattade flera beslut som ändrade delar av vår affärsmodell som besökarna tyckte om, det andra är att vi tror att besökarna har längtat efter att komma till parkerna. Därutöver kanske svenska hushåll hade mer pengar att spendera. Dessa saker samverkade, säger Christer Fogelmarck till Besöksliv.

Han kan inte undgå att känna ett visst mått av revansch mot bakgrund av hur hårt hållna just nöjesparkerna var under pandemin, som tvingades hålla stängt under hela 2020. 

–Det finns ett mått av revansch ekonomiskt, men framför allt handlar det om att när vi väl fick öppna 2021 så rådde det fortfarande pandemi, och vi kunde visa att det gick att besöka våra parker ändå. Det blev en revansch mot tidigare omständigheter där det var smärtsamt för oss att man inte litade på vår verksamhet och att vi kunde ta ansvar för våra gäster. 

Christer Fogelmarck beskriver 2021 som ett år där koncernen utmanade sig själv och testade mycket nytt. Flera av de tjänster och processer som utvecklades för att kunna möta gäster under säkra förhållanden, visade sig uppskattas av gästerna, och kommer därmed att behållas även i år.

–Att gästnöjdheten var bättre 2021 ligger till grund för hur vi kommer att ha öppet under 2022, så vi lyssnar på gästerna. Vi kommer till exempel att behålla två pass på Gröna Lund, behålla besökstaket på alla våra parker, ha kvar förbokning av besök och differentierad prissättning. Vi hade nog aldrig vågat prova de här sakerna om vi nu inte blev tvungna pga pandemin. 

En annan sak som nöjesparkskoncernen tar med sig in i 2022 är ökade investeringar på vad man kallar tematiserade säsonger – nya nöjesparkskoncept (som Halloween och Night Rider), som riktar sig till specifika målgrupper under hela året. 

Kommer vi att få se detta redan i år?

–Ja, men vi får återkomma till det, det blir en överraskning. Men jag kan avslöja att parkerna kommer att träda fram i nya skepnader.

Högsäsong stundar, vad har du för förväntningar?

–Vi känner självförtroende efter att gästerna gillar det vi gjorde förra året, och i kombination med att bokningsläget är bättre än 2019, likaså bokningstakten, så pekar alla indikatorer på att vi kan se fram emot en bra sommar.

Sista frågan, besöksnäringen har stora problem med kompetensförsörjningen, hur har ni löst det med personal?

–De flesta säsongsmedarbetare är redan rekryterade, där vi bland annat har fått tag på många fantastiska studenter och ungdomar. Det återstår fortfarande en del, bland annat till Skara Sommarland, men det vi saknar är specialistkompetens, som kockar, där är vi inte riktigt hemma än.