Annons

Rosa månad allt vanligare inom besöksnäringen         

zoom Rosa rummet på Clarion Hotel Grand i Östersund Mia Jonsson
Rosa rummet på Clarion Hotel Grand i Östersund Mia Jonsson
NYHETER. Under oktober månad syns flera olika initiativ på landets hotell och restauranger för Bröstcancerfondens Rosa Bandet-kampanj. På Clarion Hotel Grand i Östersund kan man bland annat hyra ett rosa rum.
Annons

Under oktober månad pågår Rosa Bandet-kampanjen över hela landet och inom besöksnäringen blir den allt mer synlig. Bland annat på Clarion Hotel Grand i Östersund där man har förvandlat hotellets juniorsvit till ett rosa rum, till stöd för kampen mot bröstcancer. För varje bokad natt i Rosa rummet donerar hotellet 150 kronor till Rosa Bandet-kampanjen.

– Detta är inget som Strawberry har gått ut med centralt utan är ett lokalt initiativ från oss. Jag har tidigare sett att Hotel Amaranten i Stockholm har haft ett Rosa rum och det var inspirationen för oss, säger Mia Jonsson och fortsätter:

– Vi förlorade en kollega i cancer i somras och det påverkade oss alla på hotellet, och därför vill vi bidra. Jag kan ju bara utgå från mig själv, och i den rollen jag har har jag möjlighet att göra något konkret. Vi vill hjälpa forskningen eftersom det är så många som fortfarande förloras i den här sjukdomen, säger hon.

Rosa lunch och rosa drink

Förutom det rosa rummet arrangeras också Rosa lunchen som är ett centralt samarbete med Bröstcancerfonden. Där bjuds det lokala näringslivet in och får dels information från Bröstcancerfonden, och får också en möjlighet att donera pengar till deras forskning.

– Rosa Lunchen åker på turné på våra hotell ute i landet under oktober och vi arrangerar den här i Östersund nästa vecka. Det är ett jättebra sätt att belysa hur vi från ett näringslivsperspektiv också kan vara med och bidra, berättar Mia Jonsson.

Även i baren på Clarion Hotel Grand märks det att det är rosa månad, där kan man beställa Rosa drinken som är en rosafärgad mocktail. Och i receptionen säljs även Rosa Bandet.

Har ni fått någon respons från gästerna på de rosa initiativen?

– Vi har fått jättefin respons både från näringslivet och från privatpersoner, men inte minst från våra medarbetare. Efter det året vi har haft har detta arbete varit ett fint sätt för oss att kunna bearbeta vår förlust.

Tror du att det blir vanligare med rosa initiativ inom besöksnäringen? 

– Ja, det tror jag. Hos oss är detta initiativ en del i vårt viktiga WeCare-arbete, som enkelt beskrivet handlar om att göra världen till en bättre plats. Vi jobbar bland annat med hållbarhet och sociala frågor och det är något vi mäts på, så det är inget vi bara pratar om, säger Mia Jonsson.

Händer det något i november för att uppmärksamma Movember, (den internationella kampanjen för att uppmärksamma manssjukdomar, främst prostatacancer)?

– Ja, då kommer vår bar- och restaurangchef Daniel Jonsson, som har världens coolaste mustasch, att köra en tävling där vi letar efter snyggaste mustascherna och så kan man bidra med pengar till kampanjen per visad mustasch. Och i slutet av november gästas vi av en lokal tatuerare som kommer att erbjuda att tatuera in en mustasch på gästerna.