De senaste tre åren har antalet gästnätter hos Abisko Mountainlodge vuxit från 8 589 till 11 087 – en ökning med cirka 30 procent. Rummen börjar fyllas upp i slutet av november och sedan är det fullbokat till och med april.
– Vi har 60 bäddar och ligger på 95 procents beläggning under högsäsong. Det innebär att vi ofta tvingas tacka nej till gäster och det samma gäller för våra utländska arrangörer. Vi ser en kraftig tillväxt och tror att vi kan fylla ett trettiotal bäddar till, så det handlar om nära 50 procents tillbyggnad, säger Klas Dagertun, styrelseordförande Abisko Utveckling ab.
20 nya bäddar
Bakom utvecklingen ligger ett ökat intresse för arktisk turism och att intresseorganisationen Swedish Lapland gjort omfattande investeringar i den lokala besöksnäringen. I dag kommer 95 procent av besökarna från utlandet och det är särskilt ett naturfenomen som lockar.
– Det har varit en lavinartad expansion av internationella norrskensbesökare, särskilt asiatiska turister har hittat hit. Sammantaget har det här lett till att antalet gäster ökat för varje år och nu måste vi satsa.
Planen är att Abisko Mountainlodge både ska byggas om och få nya rum. Det stora som kommer att hända är att tio nya stugor ska resas i anslutning till huset – dagens 60 bäddar ska bli 80.
– Vi bygger ut vår hotelldel med nya dubbelrum som påminner om fiskestugorna i Smögen, fast i fjällmiljö. Vi ser en ökad efterfrågan på mer exklusiva boenden och de här kommer att ha en hög standard med helkaklade badrum, naturmaterial och fina sängar. De kommer även att vara lite större än våra andra rum, upp till 22 kvadratmeter. Det verkligt unika är utsikten: stugorna kommer att ligga vid Torneträsk med Lapporten i öster.
Vill förlänga säsongen
Man vill även skapa en ny entré till huvudbyggnaden och bygga ut konferensrummen.
Planen är att arbetet ska kunna starta i sommar och den totala kostnaden väntas landa på upp till 10 miljoner kronor när allt är färdigt ett år senare.
Vad vill ni uppnå med investeringen?
– Vi vill öka omsättningen och stärka vår position på den internationella turistkartan. Planen är också att förlänga säsongen – och då måste vi locka en ny målgrupp. Från april och framåt hoppas vi kunna attrahera lokalinvånare med vandringar och hundspann. Det handlar om att marknadsföra oss mot boende i Norrbotten med konkreta erbjudanden.
Vilken betydelse har er satsning för den lokala besöksnäringen?
– Jag tror jag att det här kommer att öka antalet gäster till hela Abisko, vilket för med sig att övriga näringsidkare i området kan utveckla sina verksamheter.