Annons

Rusning till Mötets Dag – slår deltagarrekord

zoom Mötesindustrins framtid ser ljus ut.
Mötesindustrins framtid ser ljus ut.
NYHETER. Sedan starten för sex år sedan har mötesindustrins egen dag mer än fyrdubblat antalet deltagare. Tisdagens arrangemang i Uppsala var inget undantag.
Annons

För sjätte året i rad arrangerar Swedish Network of Convention Bureaus Mötets Dag. Syftet med dagen är att hjälpa mötesarrangörer att på plats knyta kontakt med svenska mötesdestinationer. Och när man under tisdagen slog upp dörrarna i värdstaden Uppsala väntade rekordmånga deltagare.

– Ja, i år slog vi deltagarrekord med cirka 60 anmälda representanter från olika föreningar och organisationer. Mötet har vuxit för varje år och från starten fram till i dag har antalet deltagare mer än fyrdubblats. För oss är det jätteroligt, säger Emelie Gard, ordförande i Swedish Network of Convention Bureaus.

Hon berättar att behovet av att knyta kontakter är stort hos dem som håller i planering och bokning av olika typer av möten. Men det är bara en del av förklaringen till Mötets Dags ökade popularitet.

Finns i 22 städer

– Vi inom Swedish Network of Convention Bureaus är mer organiserade nu. I början var vi ett informellt nätverk med bara några få personer och i dag har vi vuxit till en ideell förening som finns i 22 städer. I vårt arbete med Mötets Dag har vi också blivit bättre på att bjuda in och på att följa upp, vi har lagt mer jobb på den personliga uppföljningen och det har gett resultat.

Enligt Emelie Gard finns det inga direkta trender just nu inom mötesindustrin. Men hon väntar med spänning på de trendspaningar som just nu lämnas in i projektet Guldkikaren, som nätverket MPI ligger bakom. 

Hur ser framtiden ut för mötesindustrin?

– Den ser mycket ljus ut. I Sverige är vi duktiga på möten, här håller vi vad vi lovar. Och möten är ju en del av besöksnäringen, som växer så det knakar. Som organisation tror jag att vi har en otrolig potential, genom att vi kontinuerligt kartlägger mötessverige så kan Mötets Dag fortsätta att växa, säger Emelie Gard.