Max, McDonalds, Pinchos, Scandic och Nordic Choice är bara några av de större branschaktörerna som har satt igång sin plastutrensning med ambitiösa mål. Max ska till exempel successivt byta ut sina läskbägare, sugrör och plastbestick till förpackningar gjorda av 100 procent förnybart och återvinningsbart material. McDonalds mål är att alla gästförpackningar av plast ska bytas ut till papper senast 2020. Även mindre spelare som Branäsgruppen tog nyligen ett steget att rensa bort plastsugrören.
Tingstad, som är återförsäljare av bland annat engångsartiklar till restaurang har sedan ett par år tillbaka hållit ögonen på utvecklingen och lanserar nu ett digitalt verktyg för att hjälpa restaurangkunder att välja mer hållbara alternativ.
– Vi upplever att viljan att välja ”rätt” aldrig har varit större, men likväl så har förvirringen kring vad som är rätt heller aldrig varit större. Många kunder känner en frustration över hur de ska kunna välja ett hållbart produktalternativ. Vi har de senaste åren byggt upp en stor kunskap inom detta och ett mer hållbart sortiment, säger Tingstads marknadschef Emma Diedrich.
Verktyget går till så att det vid e-handelskassan kan scanna igenom varukorgen och presentera förslag på vilka produkter som kan bytas ut för att göra innehållet i beställningen mer hållbart. Det kan till exempel vara en plastfri matförpackning som presenteras istället för en plastform. Eller ett miljömärkt diskmedel som alternativ till det traditionella, men även kontorsmaterial och arbetskläder omfattas.
Enligt Emma Diedrich har efterfrågan ökat på mer hållbara alternativ de senaste åren, och samtidigt har utvecklingen gått snabbt där det idag finns flera innovationer och hållbara material att använda istället för plast.
– Förbudet på vissa engångsartiklar 2021 driver förstås på efterfrågan, men klimatdebatten som sådan gör också att såväl våra kunder som slutkonsumenten blir mer medvetna och ställer krav.
Hur hoppas ni att verktyget ska tas emot av restaurangkunderna?
– Vi hoppas att verktyget ska underlätta för restaurangerna i omställningen de nu har framför sig. Vi hoppas också att det väcker nyfikenhet och att man upptäcker spännande alternativ, att man vågar bryta mönster och testa något nytt.
På Duni, som också säljer engångsartiklar till restauranger har märkt av en kraftigt ökad efterfrågan på hållbara alternativ till plast de senaste 1-2 åren.
– Det har inte bara med den kommande plastlagen att göra, allt som händer i välden accelererar denna utveckling, säger Marielle Noble, kommunikationsdirektör på Duni.
Även på Duni jobbar man sedan länge med att möta restaurangkundernas nya behov.
– Det är en agenda vi har haft länge, vi växer kraftigt på ekoförpackningar och köpte 2018 företaget som äger varumärket Biopack i Australien och England med anledning av den ökade efterfrågan på mer hållbara produkter.
På vilket sätt kan ni hjälpa kunderna att göra mer hållbara val?
– Vi jobbar med detta hela tiden. Även vi kommer att lansera ett verktyg i början av nästa år som handlar om att hjälpa kunden att hitta mer hållbara alternativ. Det är ett digitalt verktyg som syftat till att hjälpa kunderna att se vad som är bäst för dem, och vad deras köp får för klimatavtryck, Marielle Noble.
Här är fler som har höga ambitioner med plastrensning :Sodexo skippar plasten, Sigtuna ska bli plastfritt, Nordic Choice rensar ut plasten