Under två veckor i maj rådde Eurovision-yra i Stockholm. Gator och torg var klädda i festivalens färger och hundratals evenemang pågick runt om i staden. Eurovision Village i Kungsträdgården, som var festivalens centrum, lockade hela 1,5 miljoner besökare.
– Det känns väldigt bra, besökare som varit på mängder av festivaler säger att den här var den bästa någonsin. Hela staden har levererat på en oerhört hög nivå. Se bara på finalkvällen när man kunde se direktsändningen från Globen på tv, då valde ändå tusentals människor att stå tillsammans i Kungsträdgården i femgradig värme, säger Jesper Ackinger, vice vd för Stockholm Business Region.
Engagerade besökarna
Skälet till att så många lockades till Eurovision Village beror enligt Jesper Ackinger på en bred satsning på programmet, allt från Bollywood-opera till inslag av Stockholm pride.
Ett annat välbesökt centrum var Euro Club och Euro Fan Café på Skeppsbron.
– Vi byggde upp det för de internationella fansen, så att de skulle få komma nära sina artister. Vi ville visa dem att de är en viktig del av hela festivalen.
Nytt för årets Eurovision-satsning var ett ökat fokus på att engagera besökarna.
– Vi ville aktivera olika sinnen på ett nytt sätt, med exempelvis spelande övergångsställen och sjungande tunnlar runt om i staden. Vi har jobbat mycket med programmet och vi är glada över våra sponsorers aktiviteter, de har bidragit till framgången, säger Jesper Ackinger.
Festivalen skapade reseanledningar
Exakta siffror för vad festivalen innebär för Stockholms besöksnäring blir tillgängliga i höst. Men allt pekar på att den skapat en stark marknadsföringseffekt för staden.
– Det var 2000 journalister på plats och jag gjorde mängder av intervjuer, bland annat med BBC, så vi har fått mycket uppmärksamhet. Jag fick precis veta att en tv-kanal i Schweiz gjort ett program om Stockholm, och i Spanien har de gjort något liknande. Det har stor betydelse, vi gör detta för att vi ser möjligheter för besöksnäringen att växa och skapa fler arbetstillfällen, säger Jesper Ackinger.
Han är övertygad om att festivalen kommer att skapa nya reseanledningar till Stockholm.
– Titta bara på kronprinsessans bröllop, vi kunde mäta ett ökat antal besökare till staden flera månader efter vigseln och anledningen var att folk sett den på tv. Vi kommer att se samma effekt här, festivalen kommer att vara en av reseanledningarna under lång tid framöver.