Vare sig det handlar om att sprida god stämning eller att få spridning på jobbannonserna så uppmuntrar Clarion Collection och Elite Hotels senaste kampanjer hotellgästerna att engagera sig. På Clarion Collection, som var tidigt ute med att anamma det danska mysbegreppet ”hygge” vill man befästa hemmakänslan ytterligare och har tagit fram ett gästerbjudande tillsammans med ljudboksföretaget BookBeat.
Cecilia Flodin är Head of Marketing Hotel Operations på Nordic Choice Hotels och berättar att samarbetet är en naturlig utveckling av ett väl etablerat koncept som ska få hotellkedjans affärsresenärer att känna sig som hemma.
– Det är vårt fokus på Clarion Collection, så ska man känna fast man är på resande fot. Bokklubben är ett sätt att engagera gästerna- även under den tid då de inte är hos oss och att skapa en gemenskap, säger hon.
Bonuspoäng och engagemang
Nordic Choice Club-medlemmar tjänar bonuspoäng genom sin prenumeration på BookBeat och det finns möjligheter att diskutera böckerna på Clarion Collections sociala medie-kanaler.
– Många affärsresenärer på våra Collection hotell reser själva och det här är ytterligare ett sätt att få dem att trivas, vi utgår från den synvinkeln i allt från hur man kan äta middag hos oss- det ska vara lätt att slå sig ner i en fåtölj med en tallrik mat- till att vi utbildar vår personal i hur viktigt det är att alla gäster blir sedda.
Satsningen har redan fått fin respons och det finns planer att anordna digitala meet and greets med författare framöver. Cecilia Flodin menar att pandemins mötesrestriktioner också visade möjligheterna att träffas på nya sätt.
– Det här är något man kan göra oavsett om man är gäst i norra Norge eller i Stockholm och vi kommer ha böcker från både svenska och norska författare och naturligtvis på båda språken. Clarion Collection vann nyligen Grand Travel Awards för årets bästa hotellkedja och jag tror att det är sådana här saker som bidrar till att skapa engagemang, en känsla för vilka vi är och att man förhoppningsvis rekommenderar oss till andra.
Bästa bidrag vinner en intervju
Elite Hotels har anlitat humorprofilerna Sofia Dalén och Dag Tolstoy för att uppmuntra arbetssökande att visa upp sina bästa servicetalanger på TikTok i en ny slags rekryteringskampanj. Målsättningen är att komma i kontakt med intresserade talanger och hitta potentiella kollegor. Tomas Bäcklund är marknadschef på Elite Hotels.
– Rekrytering är en av de viktigaste frågorna vi har på vårt bord just nu. För att lyckas behöver vi erbjuda ett starkt arbetsgivarvarumärke, fortsätta vara en bra arbetsgivare men också synas i de kanaler där vår målgrupp finns. Valet att använda sociala kanaler och inte minst TikTok blir därför närmast självklart för denna kampanj, säger han.
De bästa bidragen inom kategorierna servering, bartending och matlagning, housekeeping och reception kommer kallas till intervjuer för en tjänst på någon av Elite Hotels 41 hotell. Man hoppas att detta kan förenkla ansökningsprocessen och locka sökande.
– Kombinationen att förena nytta med nöje är svår men i det här fallet har vi lyckats. Genom att använda Dag Tolstoys kreativitet parat med vår erbjudande försöker vi få fler unga ut i arbetslivet, säger Tomas Bäcklund.