Inredning i naturliga träslag, enklare beställningsflöden och mindre reklam är några av nyheterna.
Det är den nya Max-restaurangen intill Ikea i Umeå som är först ut med det nya restaurangkonceptet.
– Den största skillnaden är helheten. Vi har gått igenom varenda detalj i restaurangerna, från uteserveringen till expresskassorna. Exempelvis har vi optimerat beställningsflödena, eftersom mer än hälften av beställningarna sker digitalt genom våra expresskassor eller via mobilen och inte genom de traditionella kassorna, säger Max Sverigechef Christoffer Bergfors.
Skandinaviskt inspirerad
Den mest omedelbara förändringen som gästerna kommer att märka är inredningen som är skandinaviskt inspirerad med mycket naturliga träslag och läder. Det är ett sätt för Max att signalera sitt hållbarhetsarbete. Inne på restaurangen finns en vägg som berättar om klimat- och miljöarbetet och även drive in-kunderna ska kunna läsa om det medan de väntar på sin hamburgare.
– Det nya restaurangkonceptet ska avspegla mer vad vi är för ett företag. Jag tycker Wingårdhs gjort ett fantastiskt jobb, säger Christoffer Bergfors.
Max har även ifrågasatt utformningen av reklam som du traditionellt ser överallt när du besöker en hamburgerrestaurang.
Tagit bort reklamen
– Men när du köpt din hamburgare och satt dig ned, ska du verkligen behöva läsa mer reklam om hamburgaren du just köpt? Därför har vi tagit bort reklamen efter beställningspunkten.
Den andra restaurangen med det nya konceptet öppnar på onsdag i Bergvik i Karlstad, den tredje blir i Mora i oktober.
Kommer alla era restauranger att få det nya konceptet?
– Ja, successivt när det finns renoveringsbehov. Det kan handla om att vi bygger om flödesmässigt eller byter ut inredning, säger Christoffer Bergfors.