Annons

Så här bra snurrade nöjesparkerna i sommar

zoom  Trots att det varit den kallaste sommaren på 155 år så har Furuviksparken slagit rekord med 304 000 besökare.
Trots att det varit den kallaste sommaren på 155 år så har Furuviksparken slagit rekord med 304 000 besökare.
NYHETER. Investeringar i nya åkattraktioner och satsningar på att förlänga säsongen har gett resultat för landets nöjesparker i sommar. Trots regn och rusk har vissa lyckats slå nytt rekord: ”Sommaren har varit helt fantastisk, vi har nått en magisk gräns och passerat 300 000 besökare”, säger Nina Tano, vd, Furuviksparken.
Annons

Sommaren 2017 var den kallaste på 155 år, rapporterar SMHI. Men vädret hindrade inte besökarna att komma till Furuviksparken, från 20 maj till 20 augusti lockade man 304 000 – och det är nytt rekord.

– Sommaren har varit helt fantastisk, vi har nått en magisk gräns och passerat 300 000 besökare, förra året låg vi på 261 341. Och vi har aldrig haft så hög omsättning, den ligger på 105 miljoner kronor och det är en ökning med 15 procent jämfört med i fjol, säger Nina Tano.

 

Rekord med rockband på scen

I juli hade Furuviksparken dagar med över 6000 besökare, och säsongsrekordet togs då Takida spelade på anläggningen, med 11 568 i publiken.

Sommarens besökssiffror beror på omfattande investeringar, bland annat i nya åkattraktioner.

– Ökningen beror på våra stora satsningar inför säsongen: vår nya berg- och dalbana Fire Ball och ett utökat konsertprogram, nu kör vi både fredagar och lördagar i juli. Det har definitivt bidragit till det ökade gästantalet. Sedan erbjuder vi ju både tivoli, djurpark, badanläggning och camping, och den kombinationen verkar tilltala många.

Investeringen i berg- och dalbanan landade på cirka 32 miljoner kronor, och det är den största satsningen i parkens historia. Man har även satsat på fler havsstugor i år.  

Gör ni något för att förlänga säsongen i år?

– Ja, det här är första året som vi haft öppet hela sista veckan, fram till 20 augusti, och det betydde mycket för resultatet.

Vad planerar ni inför kommande säsong?

– Vi ska fortsätta gasa, nu har vi byggstart på vårt nya havshotell som kommer att öppna i maj 2018. Vi bygger även om vår spökborg – totalt handlar det om en investering på cirka 55 miljoner kronor, säger Nina Tano.

 

Investerar 350 miljoner

Även hos Liseberg har man storsatsat – och sett utdelning.

– Vi öppnade säsongen med Loke, en stor karusell. Och den har blivit en av de mest populära attraktionerna vi någonsin haft, med närmare 400 000 åkare. Det var första delen av en tvåårsinvestering. Nästa år öppnar vi med vår nya berg- och dalbana Valkyria. Totalt kommer vi att satsa 350 miljoner kronor, säger Andreas Andersen, vd för Liseberg.