Coronakrisen har tvingat fram uppsägningar inom hela besöksnäringen. Men den har också plockat fram två egenskaper som förenar aktörerna – viljan att överleva och kreativiteten. Elite Hotels gör nu en satsning för att kunna behålla personal, men också för att bidra till samhället.
– Vi sänker priserna kraftigt för vad vi anser är två målgrupper som vi vill och kan stödja i det här. Dels är det personer som är över 70 år. Det kan finnas många skäl till att vilja komma bort, det kanske är smittorisk där man bor eller så vill man ha ett miljöombyte, säger David Halldén, vd för Elite Hotels och fortsätter:
– Den andra målgruppen är vårdpersonal. Vi har sedan tidigare fått frågan från ett antal sjukhus och landsting som vill lösa boende för sin personal. Personer som kanske inte kan åka hem med risk för att bli smittade eller behöver komma närmare arbetsplatsen.
”Tjänar inga pengar”
Dessa två grupper kommer koncentreras till olika hotell för att inte bidra till onödig smittorisk. Priset per natt kommer bli 450 kronor.
– Vi har lagt oss på en nivå där vi inte tjänar några pengar. Vi gör detta gör att stötta målgrupperna och för att hålla våra medarbetare i arbete. Tack vare detta kan vi behålla fler i vår personalstyrka, säger David Halldén.
Agerar kontor på dagtid
Nordic Choice har kommit på ett smart sätt att fylla hotellrummen under dagtid och underlätta arbetssituationen för de som nu uppmanas att inte arbeta från sina vanliga arbetsplatser. Clarion Hotel Sign i Stockholm är ett av de 48 hotellen i Sverige som sedan i måndags erbjuder kontorsplatser.
– Vi har börjat hyra ut hotellrum som dagkontor. Alla kanske inte vill eller har möjlighet att jobba från sitt hem om man exempelvis har små barn, men nu kan man hyra våra hotellrum att arbeta från istället, säger Henrik Berghult, vd för Clarion Hotel Sign.
Hotellrummen hyrs ut för 295 kronor per dag. Gästen får tillgång till ett tyst rum med skrivbord, men också kaffe och möjligheten att låna ett mötesrum under dagen. Hotellet tittar också på lösningar för att erbjuda streamingmöjligheter, så att medarbetare på olika platser i Norden kan kopplas ihop och hålla möten.
– Det här har tagits emot väldigt väl, vi började den här veckan och hade i tisdags redan haft 18 gäster som suttit här och jobbat. Det är vi nöjda med och hoppas på att fler vill prova, säger Henrik Berghult.
Presentkort genererar miljonintäkter
Ess Group som driver hotell som Falkenbergs Strandbad, The Steam Hotel i Västerås och MJ´s i Malmö, har skapat ett särskilt förmånligt presentkort som kallas ”Dubbelt upp” och innebär precis vad det låter som. Gästen får ut dubbelt så mycket för sina pengar när presentkortet används inom ett halvår på någon av de sju destinationerna.
– Vi har sålt presentkort till 5000 personer här de senaste dagarna, vilket innebär intäkter på fem miljoner kronor. Vi är överväldigade över den responsen. Detta får såklart en jättestor påverkan och gör att vi kan behålla fler medarbetare framåt, säger Jonas Stenberg, vd för Ess Group och fortsätter:
– Det visar också tydligt att det finns en tro på ett liv efter allt det här. Om gästerna kan stötta oss nu under de här tuffa månaderna kan vi ge tillbaka desto mer längre fram, det är ett ”win-win”-scenario.