Besöksliv har funnits på Facebook i många år och där växer vår följarskara dagligen. Nytt för i år är att vi också numera finns på LinkedIn. Givet att vi skriver om nyrekryteringar i branschen, nya satsningar och intervjuar spännande profiler från näringen vill vi så klart också sprida vårt innehåll på LinkedIn. Plattformen fungerar ju extra bra för employer branding. Men hur lyckas man egentligen på LinkedIn?
Besöksliv pratade med Magnus Dahl, creative director på sociala mediebyrån KIT och här kommer hans bästa tips.
Hur når man ut på LinkedIn?
– Det finns tyvärr ingen genväg, du måste regelbundet lägga ut innehåll som dina målgrupper är intresserade av. Trender och tricks kommer och går – just nu fungerar det till exempel väldigt bra att lägga upp selfies – men vill du jobba långsiktigt måste det vara hög kvalitet på de saker du postar.
Hur lockar man talanger på LinkedIn?
– Visa allt bra ni gör, prata om hur ni ser på branschens utmaningar och möjligheter.
Hur skapar man intresse för sitt företag på LinkedIn?
– Ingen lägger märke till en panelhöna, så ut och veva i kommentarsfälten. Dela med er av er kunskap, delta i diskussioner, ta debatten. Visa vad ni kan och vad ni vill, säger Magnus Dahl.
Andra tips är att kika på hur andra framgångsrika företag gör på LinkedIn, att vara autentisk och att vara närvarande och interagera på plattformen.
Här kan du följa Besöksliv på LinkedIn.