I morgon tisdag träffar representanter från Kungliga Djurgårdens Intressenter och Kungliga Djurgårdens förvaltning trafikborgarrådet i Stockholms stad, Daniel Helldén och trafikregionrådet i Region Stockholm, Kristoffer Tamsons för att diskutera infrastruktur och Djurgårdens långsiktiga tillgänglighet. Camilla Zedendahl är vd för Royal Djurgården och är med och presenterar planerna.
– Tillgänglighet är en utmaning för många inom besöksnäringen, så även för oss på Kungliga Djurgården. För att driva frågorna framåt har vi tagit fram en Trafikutredning med sikte på ett fossilfritt och trafiksmart Djurgården. Här liksom för alla destinationer krävs ett brett engagemang för att nå lösningar.
Och vilka konkreta planer handlar det om?
– Slutsatserna i utredningen är lika enkla som tydliga: förbättrad infrastruktur, en ny gång- och cykelbro och mer kollektivtrafik, medan bilen får stå tillbaka och ge plats åt människor. Vårt mål med samtalen är att de ska vara startskottet för att våra förslag ska bli verklighet, och för det krävs politiska beslut. Samtalet sänds live, så vi hoppas många kommer att lyssna.
Vad kommer man som besökare märka redan i sommar när man ska ta sig till och runt på Djurgården?
– Vi har förmånen att det redan finns mycket på plats. Nya cykelbanor öppnar och promenadstråken är många. Vårt mål är att vi ska få fler turer till och från Djurgården med buss, spårvagn och färja redan till sommaren. 2-7 juni genomförs ett trafiktest där gång-, cykel- och kollektivtrafik premieras, medan Djurgårdsbron stängs av för allmän biltrafik och parkeringsytor förvandlas till upplevelseytor. Det sker under Stockholms och Djurgårdens mest hektiska dagar med bland annat FN:s miljökonferens Stockholm +50, Stockholms Maraton och Nationaldagsfirande på Skansen utöver alla andra aktiviteter som Djurgården erbjuder. Genom testet undviker vi befarade bilköer i Evenemangsparken.
Vilken betydelse har näringen på Djurgården för Stockholm som besöksdestination och hur påverkas den av nya trafikplaner?
– Djurgården är Skandinaviens främsta besöksmål, med stor betydelse för alla som bor och verkar i Stockholm, såväl som för hela Sveriges besöksnäring. I denna del av Stockholm välkomnar vi årligen över 15 miljoner besökare från när och fjärran. Genom förslagen i trafikutredningen tas ett gemensamt ansvar för tillgängligheten till Djurgården med museer, attraktioner och stora grönområden, vilket är viktigt. Smartare trafiklösningar i form av förbättrad infrastruktur, fler gång- och cykelvägar och mer kollektivtrafik gynnar Stockholm som stad såväl som besöksdestination.