Den asiatiska marknaden blir allt viktigare för Sverige, antalet kinesiska gästnätter har mer än fördubblats sedan 2009 och förra året landade siffran på 258 000 gästnätter. Det har medfört att svensk turism anpassar utbudet efter de nya besökarnas behov. Ett exempel är att Stockholm Arlanda Airport har skyltar och menyer på kinesiska.
Marknadsför Falkenberg i Kina
I Falkenberg har man gått steget längre. Kommunledningen är nyss hemkommen från en resa i Kina som resulterade i ett samarbetsavtal med ett kinesiskt turistföretag. Samarbetet började tack vare ett gemensamt intresse för bordtennis.
– Vi har en systerstad i Kina som heter Shijiazhuang. Vi har besökt dem flera gånger och förra året åkte vår ambassadör, den tidigare bordtennisvärldsmästaren Peter Karlsson, till bordtennis-VM i Kina. Då fick han kontakt med ett kinesiskt reseprogram som ville filma i Falkenberg och på den vägen är det, säger kommunrådet Mari-Louise Wernersson.
Programmet spelades in och för att marknadsföra Falkenberg ytterligare reste kommunledningen till Kina tillsammans med Peter Karlsson där de hade ett möte med turistföretaget Herbei Comfort Tourism.
Bordtennis ska boosta resor
– Där tecknade vi ett första avtal som innebär att vi startar ett turistsamarbete. De är intresserade av att etablera sig i Skandinavien, i Stockholm, Oslo, Köpenhamn – och i Falkenberg. Det är tack vare Peter, han är större än den svenska kungen i Kina.
Som ett första steg i samarbetet planeras rundresor för kineser i Skandinavien nästa år.
– Om allt går vägen så kommer det ge underlag för hotellen och en möjlighet att utveckla våra besöksmål. På Falkenbergs Gymnasium har vi ett Confucius-klassrum där elever lär sig kinesiska och sedan sommarjobbar de inom servicenäringen, det blir ett bra värdskap för kineserna, säger Mari-Louise Wernersson.
Bordtennis är ett annat samarbetsområde.
– Vi har föreslagit att unga kinesiska spelare ska kunna träna med vår klubb. Halland kommer dessutom att vara värd för bordtennis-VM 2018 och då kommer många kineser att lockas till Falkenberg.
Anpassar efter behov
Kristján Fannar är destinationsutvecklare på Destination Falkenberg och han ser stora fördelar för besöksnäringen.
– På sikt kan samarbetet innebära en enorm ökning av utländska gästnätter och då gäller det att vi anpassar efter nya behov, baserat på vad kineserna vill ha.